Paula Modersohn-Becker (1876-1907)
Olje og tempera på tre, 31,3 x 37 cm, Sammlung Ludwig Roselius, Bremen.
Tysk titel: Der barmherzige Samariter

Lignelsen, eller snarere eksempelhistorien om den barmhjertige samaritan finner vi i evangeliet etter Lukas, 10, 30-35 (DNB 1930):

En mann gikk ned fra Jerusalem til Jeriko, og han falt iblandt røvere, som både klædde ham av og slo ham og gikk bort og lot ham ligge halvdød. Men det traff sig så at en prest drog samme vei ned, og han så ham, og gikk like forbi. Likeså en levitt; han kom til stedet, gikk frem og så ham, og gikk like forbi.

Men en samaritan som var på reise, kom dit hvor han var, og da han så ham, ynkedes han inderlig, og han gikk bort til ham og forbandt hans sår og helte olje og vin i dem, og han løftet ham op på sitt eget dyr og førte ham til et herberge og pleide ham. Og da det led mot næste dag, tok han to penninger frem og gav verten og sa til ham: Plei ham! og hvad mere du måtte koste på ham, det skal jeg betale dig igjen når jeg kommer tilbake.

Eksempelhistoriene, som foruten Den barmhjertige samaritan også omfatter Den forlorne sønn og Fariséeren og tolderen, er en type lignelser vi bare finner hos Lukas. De er ikke egentlige lignelser (i betydning sammenligninger), men historier med et etisk poeng – eksempler til etterfølgelse – som det heter umiddelbart etter i det samme kapitel: Gå du bort og gjør likeså!

Paula Modersohn-Becker og i en viss grad også Käthe Kollwitz (1867-1945) var de eneste kvinner blant de (stort sett tyske) kunstnere i begynnelsen av forrige århundre som ble kalt ekspresjonister.

Paula Modersohn-Becker  fikk dessverre ikke noe langt liv – bare 31 år gammel døde hun på grunn av komplikasjoner etter fødselen av sitt eneste barn.

Les også

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.