Nytt

Fra 2022 vil alle nye biler solgt i EU-land bli utstyrt med automatisk og obligatorisk hastighetsbegrensning, hvis EU får det som de vil. Noen bilfabrikanter som Ford, Mercedes-Benz, Peugeot-Citroen, Renault og Volvo har allerede enkelte modeller tilgjengelige med deler av «intelligent speed assistance» (ISA) montert.

Hensikten med ISA er å redusere antall dødsfall i trafikken, sier EU-kommisær Elzbieta Bienkowska:

«Every year, 25,000 people lose their lives on our roads. The vast majority of these accidents are caused by human error. With the new advanced safety features that will become mandatory, we can have the same kind of impact as when safety belts were first introduced.»

Foreløpig er det en midlertidig avtale om ISA som er forhandlet frem. Den formelle avstemningen skjer sannsynligvis etter EU-valget i mai, skriver EU selv:

Negotiators from the European Parliament and European Commission agreed with representatives of EU Member State governments last night on the final shape of the regulations first announced by the European Commission in May last year.  However the negotiated deal is provisional and still subject to formal votes in the European Parliament and by EU Member States.  Due to European Parliamentary elections in May – this process could still take several more months.

ISA består av automatiske nødbremser, filskift-assistent, tretthets-assistent og innebygget alkometer. Det vil være mulig å overstyre systemet manuelt ved f.eks en forbikjøring, skriver BBC.

Mange bilister vil mislike tanken på å ha Big Brother i bilen. For det er ikke bare hastighetsbegrensning som skal innføres, men også «svarte bokser». Hvis du skulle ha en ulykke av noe slag, så vil politiet og forsikringsselskapet straks vite om du har kjørt for fort og har ignorert bilens nye automatiske varslingssystemer.

Datatilsynet har vært skeptisk til innføring av svarte bokser i Norge, men ga i 2015 Tryg Forsikring konsesjon til å utstyre rundt 1.000 kunder med slike.

I Storbritannia er det vanlig blant yngre sjåfører å ha «svart boks» fordi forsikringsselskapene da gir dem billigere bilforsikring. Den svarte boksen registrerer alle bilens bevegelser som fart og bremsing, men også hvor den til enhver tid befinner seg.

«Den planlagte behandlingen av personopplysninger har karakter av overvåking», skrev Datatilsynet i konsesjonsbrevet, og mente «den type registrering av opplysninger er et betydelig inngrep i privatlivet».

BBC   ITV Autoexpress  etsc.eu (European Transport Safety Council)

Kjøp Alexander Graus “Hypermoral” fra Document Forlag her!