Nytt

For snaut fire uker siden kunne The Telegraph opplyse om at Ansar al-Sharia og andre hadde besluttet å erklære sin tilslutning til IS og opprette et «islamsk emirat» i den østlige havnebyen Derna i Libya.

An armed motorcade belonging to members of Derna's Islamic Youth Council, consisting of former members of militias from the town of Derna, drive along a road in Derna, eastern Libya

Bildet viser soldater fra Shura Council for the Youth of Islam in Derna som 3. oktober erklærte lojalitet til IS.

Nå ser terrorsyndikatets posisjon ut til å ha befestet seg på stedet. CNN kan fortelle at det etterhvert så velkjente svarte flagget som er IS-merkevaren fremfor noen, vaier over offisielle bygninger i byen. Ikke nok med det:

Police cars carry the group’s insignia. The local football stadium is used for public executions. A town in Syria or Iraq? No. A city on the coast of the Mediterranean, in Libya.

Fighters loyal to the Islamic State in Iraq and Syria are now in complete control of the city of Derna, population of about 100,000, not far from the Egyptian border and just about 200 miles from the southern shores of the European Union.

Det er jo bare å konstatere at de følger Muhammeds erobrende eksempel til punkt og prikke, og at appetitten neppe er begrenset til Middelhavets sydlige bredd. Og da er det jo kjekt å disponere en havn, som både kan brukes til troppetransport og gir inntektsmuligheter.

Scenariet med hjemvendte krigere som europeiske etterretningstjenester frykter, har hatt lettere for å slå til i tiende potens i det libyske anarkiet:

It has been bolstered by the return to Libya from Syria and Iraq of up to 300 Libyan jihadists who were part of ISIS’ al Battar Brigade — deployed at first in Deir Ezzor in Syria and then Mosul in Iraq. These fighters supported the Shura Council for the Youth of Islam in Derna, a pro-ISIS faction.

Derna minner om Raqqa, sier en kilde til den amerikanske TV-stasjonen. Og da trenger ikke veien være så lang til at hele Libya minner om Syria. For Vesten ville det gjøre jobben med skadebegrensning enda tyngre.