UDs pressetalsmann Kjetil Elsebutangen har en håpløs oppgave: Han sier de ikke kan gå ut med informasjon av hensyn til gislenes sikkerhet. Men mindre kjente byråer og nettsteder sender ut  den informasjonen han holder tilbake. Det gjør UDs informasjonsstrategi håpløs.

UDs og Statoils informasjonsstrategi er laget for en tid da informasjonen satt konsentrert noen få steder: regjeringer og «de store nyhetsbyråer» som Elsebutangen viser til. Men i dag er monopolet disse hadde, brutt. Derfor kommer informasjonen nå fra ukjente byråer i Mauritania og nye TV-kanaler som dukker opp som sopp etter regn.

Derfor blir UDs og Statoils politikk med å holde kortene tett til brystet håpløs. Man gjentar nå på andre døgnet det man sa igår, og disse gjentakelsene er blitt fraser som sliter på tilliten. Strategien må legges om.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.