Nytt

Hver fjerde elev i Storbritannias grunnskole er fra en etnisk minoritet, NB! ikke bare London eller Bradford, men på nasjonalt plan.

En million barn har nå et annet språk enn engelsk som morsmål. Det er en økning på 800.000 på bare fem år. Det forteller noe om farten i endringen av det britiske samfunn.

More than a quarter of primary school children are from an ethnic minority – an increase of almost half a million since 1997, it emerged yesterday.

The Government’s annual school census painted a picture of a changing Britain where schools are under mounting pressure from mass immigration.
In some areas, only 8 per cent of primary pupils are from a white British background. Nearly one million children aged five to 16 – 957,490 – speak English as a second language, up from almost 800,000 five years ago.

Da Labour kom til makten i 1997 ved Tony Blair var det 380.954 med minoritetsbakgrunn i barneskolen. Nå er det 862.735, noe som er 26,5 % av elevmassen.

På ungdomstrinnet har antall elever med minoritetsbakgrunn steget fra 17.7 prosent til 22.2 prosent på bare fem år. Det sier noe om farten.

Asiater utgjør den største gruppen: de er 10 prosent i barneskolen, og 8.3 prosent av ungdomstrinnet.

Østeuropeere gjør seg også bemerket. Men ikke i samme omfang.

The number from ‘other white backgrounds’ in primaries has almost doubled since 2004 – from 74,500 to 136,880 – reflecting arrivals from Eastern Europe and other new EU member states.

I flere områder av Storbritannia er innfødte briter allerede i mindretall.

In Manchester, Bradford, Leicester and Nottinghamshire white British primary pupils are in a minority. And in Luton just 30 per cent are classified as white British.

In some London boroughs, such as Newham, only 8 per cent of children up to the age of 11 are from a white British background.

Sir Andrew Green, chairman of think-tank MigrationWatch, said this was an ‘inevitable consequence of Labour’s policy of mass immigration’.

He added: ‘We now have nearly a million schoolchildren whose first language is not English and who consequently need extra attention which can only be at the expense of English-speaking students.

Antall klasser med over 30 elever har vokst. Det samme har klagene på at barna ikke kom inn på den ønskede skolen.

Det er samme utvikling som preger bestemte østlige bydeler. Når antallet ikke-vestlige overstiger en viss grense, flytter norske foreldre.

One in four primary school pupils are from an ethnic minority and almost a million schoolchildren do not speak English as their first language