Helt siden 2001 har det vært totalt avgiftsfritak på elbiler i Norge, men det var teknologiske gjennombrudd på elmotorer og Paris-avtalten i 2015 som skapte et stort og folkelig utvalg de siste ti årene. Og gjennom politisk tvang mot EUs bilindustri ble elbiler plutselig vanlige.

I annerledeslandet Norge har avgiftsfritaket skapt en kjøpefest på batteribiler som resten av Europa ikke ser noe til – for der har subsidiene i stort grad falt bort. Nordmenn har på sin side nytt godt av at de lovlig kunne snyte staten for avgifter og slippe å bidra til fellesskapet, men når staten har gått glipp av 640 milliarder kroner, kunne det ikke vare.

Nå vil regjeringen til Støre oppheve momsfritaket frem mot 2027, og det betyr en kraftig økning i bilprisene fremover. Det vil igjen fyre av en ny kjøpefest på elbiler mens de fortsatt er «billige» – men hva koster det egentlig å kjøpe ny bil?  Og hva er alternativet? Kent Andersen forteller og forklarer, og gir noen nyttige forbrukerråd.

 

Kjøp «Et varslet energisjokk»!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.