Under Trump-administrasjonen velger stadig flere illegale innvandrere å trekke tilbake søknadene sine om oppholdstillatelse, og forlater heller USA frivillig.

USAs president Donald Trump og hans administrasjon har ved hjelp av toll- og immigrasjonsmyndighetene (ICE) pågrepet mange migranter uten lovlig opphold i USA. Nå ønsker et økende antall ulovlige innvandrere å unngå forholdene i føderale interneringssentre, hvor de risikerer å oppleve lengre opphold, skriver Washington Post.

Over 80.000 innvandrere valgte «frivillig utreise» fra januar 2025 til mars i år, ifølge rettsdata innhentet av Vera Institute of Justice. Disse får ikke et formelt utvisningspålegg, noe som kan gjøre det lettere for dem å returnere lovlig i fremtiden.

Dessuten fører dette til store offentlige innsparinger for USA, siden frivillig utreise er langt billigere enn utvisninger, som gjerne blir forsøkt forhindret av dommere tilknyttet Demokratene.

I tillegg er USAs grenser tilnærmet stengt, den massive innvandringen under Biden er historie, og samtidig pågår det en voldsom kamp mot smuglere som forsøker å bringe fentanyl inn i USA.

Trumps kampanje for masseutvisninger virker, må The Post innrømme. Antallet som har forlatt USA frivillig på tre måneder under Trump er syv ganger så mange som forlot landet frivillig totalt på de siste 15 månedene Biden satt i Det hvite hus, da kun 11.400 personer selv valgte utreise.

Satsingen på å fjerne millioner av ulovlige innvandrere fra USA har vært en av Trump-administrasjonens kampsaker, og skaper grenseløs irritasjon og motstand blant mange politikere fra Demokratene. Men et flertall av det amerikanske folket støtter Trumps innvandringspolitikk.

New Jersey og Seattle nærmer seg åpent opprør mot ICE

Innvandringsadvokater sier at migranter som ikke reiser ut frivillig opplever en økende belastning med lange opphold i internering mens de venter på en høring i innvandringsdomstolen, der det har blitt stadig vanskeligere å få innvilget asyl.

«Disse endringene kommer samtidig som antallet personer som sitter i forvaring og står overfor utvisning øker, og relativt færre blir løslatt fra forvaring,» konkluderte forskere fra Vera Institute i en rapport fra den ideelle organisasjonen, som arbeider for å forbedre strafferettssystemet og innvandringssystemet.

«Samlet sett belyser Veras analyse hvordan frivillig utreise blir brukt under Trumps andre regjeringstid for å tvinge flere til å forlate USA.»

For å være kvalifisert må innvandrerne ikke ha noen alvorlige straffedommer og vise at de har god moralsk karakter. De må forlate landet innenfor en bestemt tidsfrist, og må vanligvis dekke utgiftene til hjemreisen selv.

Departementet for innenriks sikkerhet (DHS) ønsket ikke å kommentere økningen i frivillige utreise. DHS hevder at millioner har «selvutvist seg» siden Trump inntok Det hvite hus, «fordi ulovlige innvandrere vet at president Trump håndhever innvandringslovene våre», i motsetning til den forrige regjeringen.

«Biden og [den daværende ministeren for DHS Alejandro Mayorkas] slapp uforsvarlig millioner av ulovlige innvandrere uten sikkerhetsklarering løs i amerikanske lokalsamfunn – og de utnyttet mange smutthull for å gjøre dette. President Trump og minister [Markwayne] Mullin håndhever nå denne loven slik den faktisk ble skrevet, for å ivareta Amerikas sikkerhet,» uttalte DHS i en pressemelding.

Det er nok en god del europeere som drømmer om at våre myndigheter vil innført en lignende politikk for å stanse masseinnvandringen til Europa.

Men for at dét skal bli en realitet må trolig de fleste regjeringene i Vest-Europa og hele EU-ledelsen i Brussel skiftes ut.

 


Kjøp Hans Rustads bok om Trump her! E-boken kan du kjøpe her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.