Kina hevder å ha sitt på det tørre når det innføres toll på konjakk og brandy fra EU, til sterk irritasjon i Brussel.
Men EUs toll på elbiler provoserer minst like sterkt i Beijing, og EU og Kina vil nå klage hverandre inn for WTO.
Handelskonflikten mellom Kina og EU fikk en ny omdreining da Kina tirsdag kunngjorde en midlertidig toll på mellom 30,6 og 39 prosent på en rekke europeiske brandymerker, blant dem flere fra det fransk konjakkområdet.
EU var raskt ute med å anklage Kina for å misbruke reglene som skal skape like konkurransevilkår i verdenshandelen, og Brussel varslet at saken kommer til å bli klaget inn for Verdens handelsorganisasjon (WTO).
Onsdag kom Kinas handelsdepartement med enda en uttalelse, der de forsvarer brandytollen som helt legitim. Her anklager de også EU for klare brudd på WTOs regler når det gjelder innføring av høy straffetoll på kinesiskproduserte elbiler. Departementet opplyser også at de har klaget EU inn for WTO.
Elbiltollen ble vedtatt av EU-landene i forrige uke, selv om saken splitter unionen og hele fem land stemte imot, blant dem Tyskland. Tolv land avsto fra å stemme, blant dem Sverige. Dermed var det kun ti av EUs 27 medlemsland som banket forslaget igjennom.
Et annet tegn på at handelskonflikten tilspisses, er at Kina tirsdag varslet det de kaller «objektive og rettferdige» beslutninger etter om europeiske svineprodukter. I tillegg har handelsdepartementet varslet at Kina vurderer å øke tollen på import av kjøretøyer med store motorer, noe som kommer til å ramme tyske produsenter hardest.
Tyskland eksporterte i fjor kjøretøy med motorer på 2,5 liter eller mer for 1,2 milliarder dollar, tilsvarende 13 milliarder kroner.
Fransk konjakkindustri har reagert sterkt på både EUs elbiltoll og Kinas brandytoll. De mener de er blitt et gissel i den pågående handelskonflikten.
– Franske myndigheter kan ikke svikte oss og la oss bli stående alene og bli rammet av en kinesisk gjengjeldelse som vi ikke har noe med. Disse avgiftene kan bli en katastrofe for bransjen og regionen vår, skrev bransjeorganisasjonen BNIC i en uttalelse tirsdag.
Brandy produseres i en rekke land i Europa, men den som produseres innenfor det strengt regulerte konjakk-området, kan bruke den franske betegnelsen konjakk.
Kinesiske myndigheter begrunner tiltaket med at de har avdekket dumping av visse typer europeisk brandy og at dette skader Kinas egen brandyindustri. De hevder også at tollen er nødvendig for å sikre like konkurransevilkår.
På den andre siden mener EU at kinesiske myndigheter gir ulovlige subsidier til elbilindustrien, noe som rammer Europas egen produksjon. USA har tidligere innført svært høy straffetoll på import av elbiler fra Kina, og dette har ført til at flere bilprodusenter har flyttet deler av produksjonen fra Kina til andre land, blant annet til USA.
(©NTB)