For 200 år siden, 7. mai 1824, hadde Beethovens op. 125 premiere på Theater am Kärntnerthor i Wien. Komponisten var døv på dette tidspunktet, men insisterte på å dirigere; i realiteten ble den oppgaven utført av konsertmester Michael Umlauf. Aftenen ble innledet med overtyren Innvielsen av huset. Tre satser fra Missa Solemis ble deretter spilt før symfonien i d-moll stod for tur. Dette ble en lang kveld, men publikum reagerte på ingen måte med tretthet. Etter siste sats, med fire solister, kor og sangtekst av Schiller, var tilhørerne fra seg av begeistring. Komponisten hørte imidlertid ikke det stormende bifallet. Altsolisten, Caroline Unger, snudde ham rundt så han fikk se tilhørernes jubel. Det finnes så mange imponerende innspillinger av dette verket at det var vanskelig å velge til dagens Interlude. Til slutt landet jeg på Claudio Abbados live-versjon med Wien-filharmonien fra 1986. Den har en balanse og detaljrikdom jeg trengte å høre akkurat nå. Solistene er Gabriele Benackova (sopran), Marjana Lipovsek (alt), Gösta Winbergh (tenor), og Hermann Prey (baryton).

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.