Volden holder på å ødelegge skolen. Lærere sier at så lenge det ikke gjøres noe med paragraf 9 vil ikke lærere tørre å gripe inn. Paragraf 9 slår nemlig fast at det er elevens subjektive opplevelse av situasjonen som skal legges til grunn. Da er læreren maktesløs og risikerer uoverskuelige konsekvenser ved å gripe inn.

Den nye kunnskapsministeren Nessa Nordtun har signalisert vilje til å gi læreren større handlerom. Da rykker Barneombudet ut og sier» det er blitt utøvd ulovlig maktbruk mot barn i skolen i mange år.»

Barneombudet advarer mot forslaget om å gi lærere rett til å gripe fysisk inn overfor elever for å hindre verbale angrep og forstyrrelser i undervisningen.

Bakgrunnen er at regjeringen i mai i fjor la fram forslag til en ny opplæringslov som ville gi lærere rett til å fysisk gripe inn for å avverge skade på personer eller eiendom.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) har også åpnet for å utvide loven til å gi lærerne rett til å også gripe inn for å hindre situasjoner der elever sjikanerer andre elever eller ansatte, eller når elever ødelegger undervisningen for hele klassen.

Det mener Barneombudet er en dårlig idé. Fagsjef Ivar Stokkereit i Barneombudet sa derfor tydelig ifra i en høring om forslaget i Stortingets utdanningskomité.

– Blir økt fysisk lærermakt svaret på forstyrrelser, er vi på ville veier, sa han, ifølge Utdanningsnytt.

Barneombudet mener det er blitt utøvd ulovlig maktbruk mot barn i skolen i mange år og advarer om at maktbruken kan øke dersom forslaget går gjennom.

– Barneombudet støtter derfor at lærere skal kunne gripe fysisk inn i en situasjon for å hindre at den eskalerer, bare i tilfeller der det helt tydelig dreier seg om å stanse eskaleringen, fortsatte Stokkereit.
(©NTB)

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.