Det opplyser politiet i Innlandet.

– Først fikk de fornærmede en SMS om at Statens innkrevingssentral skulle ha sendt dem en melding i Digipost. Da de trykker på lenken får de beskjed om at det er innloggingsproblemer, men etter kort tid ringte en person som utga seg for å være fra Sparebank 1 Østlandet og ville være behjelpelig med å løse problemet, sier operasjonsleder Bård Einar Hoff i Innlandet politidistrikt til NTB.

De fornærmede skal ha blitt lurt til å gi fra seg passord til nettbank. Deretter ble kontoene deres tappet for beløp i hundretusenkronersklassen, ifølge Hoff.

Han sier det er første gang de opplever nøyaktig denne framgangsmåten, men at mange andre har blitt utsatt for lignende bedragerier.

– Det med lenker er gjennomgående i mange bedragerier. Hvis offentlige myndigheter eller banken har noe å meddele vil du bli bedt om å logge deg inn på ordinær måte med BankID, konstaterer Hoff.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.