Pilotforeningen forsvarer sine medlemmer. 560 piloter ble parkert under pandemien og foreningen vil at 450 av dem som fortsatt står uten jobb skal bli prioritert når plassene i de nye bemanningsselskapene skal fylles.

SAS-ledelsen gambler på at pilotene i det lange løp ikke tør å spille hasard med selskapets fremtid. De satser på at nervene svikter.

Hvem blunker først?

Pilotforeningen er opptatt av rettferdighet for sine medlemmer. De snakker om den nordiske modellen. Å sparke hundrevis av folk for å spare penger er ikke noe man er vant til.

Kjernen i konflikten er opprettelsen av to bemanningsselskaper. Da pandemien rammet, mistet rundt 560 piloter jobben. Samtidig ble datterselskapene SAS Link og SAS Connect opprettet. Disse skal overta fly og fylles med nye piloter.

Pilotforeningen ønsker en forsikring om at deres medlemmer får de nye arbeidsplassene.

– SAS-ledelsen har presset oss inn i et hjørne, og jeg legger ansvaret for denne streiken på dem. De vil omgå tariffavtalen på en ulovlig måte. Og de tar andre piloter inn i bemanningsbyråene, samtidig som det fortsatt er 450 flygere som fortsatt står ute i kulden og uten jobb, sier Klokset.

Han sier at dersom han og kollegene skal sette seg ned ved forhandlingsbordet, må SAS ledelsen legge fram gode poeng.

– Det er neste steg, men det er ingen planer om det foreløpig, sier han.

Klokset mener at SAS-flygerne har strukket seg langt for å imøtekomme ledelsens krav.

Ledelsen legger selskapets fremtid på skuldrende til de streikende.

SAS-ledelsen på sin side mener at pilotene viser «sjokkerende liten forståelse» for selskapets situasjon.

– Vi har nettopp vært gjennom en forferdelig pandemi, vi har mottatt mange penger fra skattebetalerne, og det er derfor skammelig at dette er måten pilotene betaler tilbake sjenerøsiteten og tålmodigheten som alle landene har hatt med selskapet, sa SAS-sjef Anko van der Werff til pressen da det ble klart at meklingen ikke hadde ført fram mandag ettermiddag.

– Den kritikken sender jeg rett i retur, kontrer Klokset.

– Vi har strukket oss langt, men vi står i en krise og i en kamp for fremtiden vår. Det de ber om videre, kan vi ikke godta. Smertepunktet vårt er nådd, sier han videre. (…)

SAS-ledelsen på sin side mener at pilotene viser «sjokkerende liten forståelse» for selskapets situasjon.

– Vi har nettopp vært gjennom en forferdelig pandemi, vi har mottatt mange penger fra skattebetalerne, og det er derfor skammelig at dette er måten pilotene betaler tilbake sjenerøsiteten og tålmodigheten som alle landene har hatt med selskapet, sa SAS-sjef Anko van der Werff til pressen da det ble klart at meklingen ikke hadde ført fram mandag ettermiddag.

– Den kritikken sender jeg rett i retur, kontrer Klokset.

– Vi har strukket oss langt, men vi står i en krise og i en kamp for fremtiden vår. Det de ber om videre, kan vi ikke godta. Smertepunktet vårt er nådd, sier han videre.

Ifølge VGs flyoversikt ble 78 SAS-flygninger innstilt mandag, mens 161 av selskapets flygninger er kansellert tirsdag. 77 av av flygningene er til utlandet, mens 84 er innenlandsflygninger.

NRK og E24 meldte om kaostilstander på Oslo lufthavn mandag ettermiddag. Streiken vil ramme rundt 250 avganger og 45.000 reisende daglig, ifølge nyhetsbyrået TT.

– Jeg er smertelig klar over og lei meg for hvordan dette påvirker passasjerene våre. Det er dessverre slik at en arbeidskonflikt i vår bransje kan ramme en tredjepart, sier Klokset.

– Vi har alle et ansvar for å finne fram til en løsning, men jeg gjentar at denne kampen er viktig for arbeidslivet til skandinaviske flygere i tiden fremover.

Han understreker at det er viktig at flygerne står på sitt i denne konflikten, men er optimistisk til at det kan komme en løsning snart, gitt at ledelsen «tar en rekke grep». (NTB)

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.