To år med nedstenging, etterfulgt av krig mellom Ukraina og Russland, har forstyrret verdens allerede ganske sårbare forsyningskjeder, ført til prisstigning og mangel på både mat, drivstoff og andre varer. I tillegg har dårlige politiske beslutninger og ideologier som det grønne skiftet også hatt sin innvirkning.

Til den siste utviklingen hører det som kan virke som helt irrasjonelle beslutninger fra kommersielle aktører, denne gangen et av de største jernbaneselskapene i Nord-Amerika, Union Pacific. De har tidligere begrenset forsendelser av kunstgjødsel til bønder midt under våronna, men har nå også besluttet å begrense forsendelser av bensin, diesel og dieseleksosvæske (DEF), også kalt AdBlue.

Den 27. april vitnet Pilot Flying J’s administrerende direktør Shameek Konar foran det føderale Surface Transportation Board i en høring om akutte problemer innen godstransport på jernbane. Selskapet hans driver det største nettverket av stasjoner for lastebil / døgnhvileplasser i USA, og leverer omtrent 20% av USAs forsyning av diesel og 30% av DEF:

Pilot is facing a threat of severe reduction in rail service allocation. For Pilot, the service reduction allocations are being imposed by the Union Pacific Railroad. On April 13th, we were informed by the Union Pacific, that we were required to reduce shipments by 26%. In subsequent conversations we were asked to reduce them even further, by 50%, or face embargoes.

Selskapet Pilot Flying J tvinges altså av Union Pacific til å redusere sine forsendelser først med 26% og senere 50%, eller risikere å bli ilagt sanksjoner. Union Pacific bruker som påskudd at Pilot har mottatt flere forsendelser enn tidligere, mens Pilot kontrer med at det totale antall forsendelser er uendret. Derimot har de selv stått som avsender for flere av forsendelsene enn tidligere, grunnet problemer ved jernbanen.

Pilot er en av de største leverandørene av DEF, og av de 300+ millioner gallons med DEF de forsyner, leveres 74% via jernbane. En reduksjon på 50% ville medført en mangel på over 100 millioner gallons (10% av det totale amerikanske markedet). Det kan ta over ett år å erstatte en så stor mangel av DEF, fra andre kilder, i følge Konar.

I tillegg er alle lastebiler produsert etter 2010 avhengige av DEF for å kunne kjøre. En restriksjon av leveranser via Union Pacific vil kunne føre til strandede lastebiler langs veiene. Videre vil transportsektoren også bli presset ytterligere ved at leveranser av DEF vil måtte flyttes fra jernbane til lastebil. Konar konkluderer som følger:

To summarise, we believe UP’s allocation logic is flawed, it’s disproportionate and unprecedented. If implemented, it will have 3 impacts; there will be a significant on DEF supply potentially stranding a large number of trucks, a negative impact on diesel and gasoline supply and prices in an already challenged market, and it’ll hurt our supply chain during times that we cannot afford it.

For å oppsummere, så vil en begrensing av leveranser kunne føre til et stort antall strandede lastebiler, prisstigning og mangel på bensin og diesel, og en videre negativ innvirkning på alle forsyningskjeder som er avhengig av transport via lastebil.

Pilot Flying J’s administrerende direktør Shameek Konar’s vitnemål kan høres i de første 20 minuttene av videoen.

 

Les også:

Noen ser ut til å ville ha en krise i verdens matvareforsyning

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.