Norwegian har en rekke fly stående på bakken ved Gardermoen. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Norwegian planlegger å kutte i utslippene per passasjer med 24 prosent innen 2030. Men selskapet er avhengig av hjelp for å få det til.

– Flåtefornyelse er det viktigste enkelttiltaket vi kan gjøre for å kutte utslippene våre i dag, sier Norwegians bærekraftsjef Anders Fagernæs til NTB.

Torsdag la de fram en plan om å kutte CO2-utslippet per passasjerkilometer med 45 prosent innen 2030, basert på tall fra 2010.

Tiltaket følger av målet til FNs klimapanel om å begrense global oppvarming til 1,5 grader. Da må utslippene reduseres med 45 prosent innen 2030 sammenlignet med 2010.

Trenger hjelp

Fra 2010 til 2019 har Norwegian kuttet utslippene per passasjerkilometer fra 97 til 70 gram, som tilsvarer 28 prosent. For å nå målet om 53 gram i 2030 må det kuttes 24 prosent til.

For å få det til, er Norwegian avhengig av hjelp, fastslår Fagernæs.

– Det er svært viktig at vi får økt produksjonen av bærekraftig drivstoff, sier han.

Målet er at selskapet skal bruke mellom 16 og 28 prosent bærekraftig drivstoff innen utgangen av tiåret, avhengig hvor stor andel av flåten som fornyes. Målsettingen utgjør opptil 500 millioner liter bærekraftig drivstoff innen 2030.

Må legge til rette

– Vi kan stille tydelige krav og legge inn bestillinger på hvor mye drivstoff vi trenger. Men myndighetene må legge til rette for at det utvikles et kommersielt marked for dette slik at prisdifferansen mellom bærekraftig og fossilt drivstoff lukkes, sier Fagernæs.

Også antall direkteruter, hvor fulle flyene er, og hvor gode flydata pilotene får underveis, er ting som kan bidra til å få ned utslippene per kilometer, sier bærekraftsjefen.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.