Sakset/Fra hofta

Demonstranter brenner et amerikanske flagg på «Black Lives Matter Plaza» ikke langt fra Det hvite hus i Washington 23. juni 2020. Foto: Tom Brenner / Reuters / NTB scanpix.

Uroen som pågår i USA i disse dagene, er utslag av en politisk og kulturell krig som store deler av makteliten fører for å gjenvinne makten de mistet med valget av Donald Trump i 2016.

Det skriver den konservative kommentatoren Kurt Schlichter, tidligere oberst i det amerikanske forsvaret, hos Townhall. Makteliten gjør opprør mot vanlige mennesker som var så frekke å vrake dens egen foretrukne kandidat ved presidentvalget for fire år siden, hevder Schlichter.

Krigen mot Trump og hans tilhengere føres på flere fronter, både med vold og ord:

One component of their campaign is the burning and looting information operation conducted by black-clad pawns. The other component is the soft power corporate/media/cultural conspiracy to silence dissent and enforce fearful conformity to their narrative.

Det er denne konformiteten vi ser utfolde seg også på denne siden av Atlanterhavet når vi ser absurditeter som at et banner med påskriften «White lives matter» blir fordømt som rasistisk. Som i tidligere kommuniststater skal vanlige folk ydmykes ved å tvinges til å underkaste seg kolossale løgner.

For makteliten er problemet av vanlige folk har rettigheter og interesser som står i strid med dens egne, skriver Schlichter. Reglene skal kun håndheves til elitens fordel:

And a key component of this cynical plot is systematically denying you the protection of norms and laws, all while subjecting you to them where it benefits the elite.

Artikkelforfatteren, som snart er bokaktuell, illustrerer poenget med tallrike eksempler.

En fundamental rettighet som ytringsfriheten er redusert til en vits så lenge folk er redde for å motsi makteliten:

Remember free speech? That was fun while it lasted. Oh, it still exists, to the extent that you may speak freely as long as your free speech conforms to the Establishment narrative. Do you feel like you can say whatever you think freely and without restraint? Or do you experience a twinge of fear of the consequences if you get online and state that no, you do not support the Marxist goals of Black Lives Matter? If so, their plan is working. You are supposed to be afraid and intimidated – and while the endless list of people cancelled, abused, and fired from jobs because they refused to kowtow to the mob serves to outrage us, it also serves to teach us that there is a fearsome price to be paid for failing to go along and cheer the Emperor’s new duds.

Trump anklager gjerne for å bryte normer, fortsetter Schlichter. Men hva slags norm er viktigere enn grunnlovsfestet ytringsfrihet?

I et fungerende demokrati kan maktmisbruk i noen grad tøyles fordi en fri og uavhengig presse fungerer som maktens vaktbikkje. I dag er det motsatt: Bikkja jobber for makten, og passer på at de som blir gjenstand for maktmisbruk, ikke kommer til orde. De forsterker maktmisbruket ved å hevde at de som taler fritt, sprer hat eller farlige ideer.

Maybe you can appeal for support to the neutral truthtellers of the media, the brave firefighters who ensure the little guy gets a fair shake. Nah. Our garbage media is dedicated to reinforcing the status quo – instead of comforting the afflicted and afflicting the comfortable, it afflicts the afflicted and sucks up to the comfortable.

Akademia har heller ikke lenger en uavhengighet som gjør at den fungerer som noe korrektiv. Hvilke samfunnsbærende institusjoner gjenstår?

Heller ikke politiet eller forsvaret står fjellstøtt, konstaterer Schlichter.

[W]e see the Chairman of the Joint Chiefs appear on video to apologize for appearing in public with the guy we elected his commander-in-chief. The military cannot be political, the guys who can’t win a war tell us, as they become super-political.

Politiet står bare unntaksvis opp mot mobben, men håndhever gjerne koronarestriksjoner på bøllete vis mot enkeltpersoner eller familier:

How about our police? We’ve seen some signs of push-back, like in Atlanta, but if they won’t even protect their station house from the woke mobs, are they going to protect your house? And don’t think some are not eager to join in the petty oppression – how many cops obediently hassled mommies for letting their kids play outside during the pandemic panic?

Så hva med den amerikanske grunnloven, som skal sikre alles frihet?

And don’t think you can rely on constitutional guarantees. You can have guarantees all day long and they don’t mean a thing unless they are enforced by the courts. Do you see the courts enforcing your rights?

Man skal være glad for at høyesterett ennå ikke har fiklet med retten til å bevæpne seg, fortsetter han:

What are the chances that the Supreme Court, led by Chief Justice Grown-In-Office, would again construe the Second Amendment’s admonition that the right to keep and bear arms shall not be infringed to mean the right to keep and bear arms shall not be infringed? We should be glad that the Supreme Court hasn’t taken up a gun case in a decade.

Som siste eksempel nevner Schlichter strafferetten, der den politiske skjevheten også gjør seg alvorlig gjeldende:

And forget equal justice under criminal law. It’s dual justice. Felonia Milhous von Pantsuit commits crimes that would get you locked up but she gets a pass. McCabe, Brennan, Clapper, Comey and the rest lie and walk free, while Mike Flynn commits no crime and has to fight the power to even get a dismissal of a plea obtained by the rankest prosecutorial misconduct. Rioters and criminals get released with a wave and a smile; cops get threatened with death row for fighting back when a career criminal tries to taser them. It’s all a lie and a scam.

Hverken politiske debattarenaer, institisjoner eller rettsvesen står på vanlige menneskers side. Hvor skal de gå? Hvorfor skal de føle seg bundet av den sosiale kontrakten? Som Tucker Carlson sa forleden: Our decency is the main weapon they’re using against us.

Det er ikke makten som skal veltes av folket, det er folket som skal veltes av makten, og spørsmålet er om folket er villig til å la det skje, avslutter Schlichter.