Édouard Manet (1832-1883)
Olje på lerret, 130,5 × 190 cm, Musée d’Orsay, Paris

Olympia skapte en aldri så liten skandale da bildet først ble presentert. Og det skandaløse var ikke nakenheten – men at detaljer i bildet kunne identifisere henne som en luksus-prostituert, ut fra datidens begreper.

Modell for Olympia var Victorine Meurent (1844-1927), som også figurere i flere andre malerier av Manet – og som dessuten var en mer enn habil maler, flere ganger representert på Paris-salongen. Modell for tjenestepiken med blomstene sies å ha vært en dame, av afrikansk eller karibisk opprinnelse, kjent som Laure, ingen nærmere opplysninger tilgjengelige.

I den generelle kunsthistorie støter man ofte på avkledde damer – som regel med en mytologisk, historisk eller litterær glasur, som Venus, Cleopatra, Bathsheba eller Suzannah i badet – og knapt noen idividualisert og samtidig person – som attpå til er klar over at hun er iakttatt, og ser rett på betrakteren, uten påfallende blyghet.

Olympia har noen velkjente forgjengere, blant andre den Sovende Venus i Dresden, tilskrevet Giorgione, muligens i samarbeid med Tizian. og den sistnevntes Venus fra Urbino i Uffizi.

Les også

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.