Interlude

Maria Callas er en stadig tilbakevendende favoritt. En av hennes mange store triumfer er tittelrollen i operaen Lucia di Lammermoor av Gaetano Donizetti (Bergamo, 1797-1848). I tredje og siste akt synger Lucia den uhyre krevende ca. femten minutter lange vanvittighetsarien. Hennes galskap skyldes kort fortalt at faren tvang henne til å gifte seg med en annen enn den hun elsket, og hun har etter få timers ekteskap akkurat knivstukket til døde mannen hun ble pådyttet idet hun likblek og med kniven i hånden kommer ut på scenen og arien begynner. Her hører vi den midterste tredjedelen av den, kalt Ardon gl’incensi. Opptaket er fra Firenze i 1953, og det er Tullio Serafin som dirigerer byens operaorkester. Bedre kan det vel knapt gjøres, jeg synes nesten hun her overgår sin egen innspilling fra 1960, gitt ut på EMI.

Det hører forresten med til historien at Donizetti opprinnelig hadde tenkt å la en glassharmonika ledsage sopranstemmen fra ca. 3:40 til 5:20, det kuriøse instrumentet hvis lyd enhver kan etterligne med en fuktet finger i sirkelbevegelse på randen av et krystallglass, og som passende nok en gang i tiden ble ansett for å gjøre folk gale (det var dog praktiske grunner som gjorde at komponisten droppet ideen).

Les også

-
-
-
-
-
-
-

Les også