Postmoderne grenseløshet

Hans Rustad

Aftenpostens kultur- og debattredaktør Knut Olav Åmås hadde igår en kommentar til at niqab-kledte Aisha Shehzadi Kausar får reise rundt på skoler og fortelle om seg selv i regi av Foreningen !les (offentlig finansiert) og Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening, NFF.

Kommentaren er kort, men markerer noen viktige standpunkter i en svært følsom sak. På bakgrunn av Åmås’ sentrale rolle i Aftenposten og den makt forkledt som beskjedenhet han og Harald Stanghelle står for, er den bemerkelsesverdig. Begge vil være players. Men at Åmås flagger støtte til niqab, gir grunn til ettertanke.

Niqab er ikke noe hva som helst, få ting provoserer folk mer. Likevel velger Aftenpostens kultur- og debattredaktør å forsvare niqab på prinsipielt grunnlag.

Tilsynelatende. For Åmås og Aftenposten praktiserer en svært relativ ytringsfrihet når det gjelder meninger de ikke liker. Debattfeltet ble stengt etter noen timer da avisen la ut Magnhild Antigirls Et forsvar for Aisha Shezadi

En leser skrev:

De stengte debatte om Niqabdama i går kveld, natt. I dag tidlig var tråden borte. Nå er den synlig, men debatten er stengt. Saken var publisert kl 1424 i går, og stengte i natt i to-tiden. Da hadde debatten vært åpen i ca 12 timer. I den perioden fikk den 178 kommentarer.

Vedkommende tok kontakt med debattleder Erik Tornes og spurte:

Hei, Har dere en policy med hensyn til hvor lenge debattfeltene er åpne etter publisering av en ny debattartikkel, kommentar osv på nett? Eller er det vilkårlig, situasjonsbestemt, tidsbestemt når dere stenger det?

Ville det være en ide om de retningslinjene dere har ble kjent? Det kan sikkert være mange rimelige hensyn å ta for avisen, det forstår jeg, men det ville være både ryddig og interessant om leserne fikk vite hvordan dette fungerer.

I dag finnes det en oppfatning blant mange at kommentarfeltene stenges når avisen av ulike grunner ikke glad for på hvordan kommentarene går. Dette har jeg nesten vanskelig for å tro, men jeg tror at åpenhet rundt dette ville tjene avisen godt.

Tornes svarte:

Takk for mail og kritikk.

Du har rett i at vi bør informere bedre om dette.

Debattfeltene er åpne i ti dager etter publisering. Noen debatter stenger vi tidligere – når debattene må følges ekstra nøye.

Igjen: Takk for innspillet, vi skal bli bedre på informasjon om dette.

Dette inngår i et mønster. Aftenposten – i likhet med flere andre aviser – snakker på den ene side om ytringsfrihet, på den annen side stenger de debatten når trykket blir for voldsomt. Og de vil ikke kommunisere hvor grensen går. Men leserne ser det jo selv når døren lukkes og tråder slettes. Å svare takk for innspill, vi skal bli bedre smaker av falskhet.

Noen høyt oppe i Aftenposten har bestemt at det skal være slik, og medarbeiderne blir unnvikende i sin kommunikasjon med leserne, for de kan ikke fortelle åpent om de politiske retningslinjene avisen styres etter.

I dag har avisen et nytt innlegg til forsvar for niqab. Lenger bak får Hege Storhaug svare Åmås. Men er det slik at det ene balanserer det andre?

Det er heller grunn til å tro at ekstremismen vil triumfere hvis den legitimeres i debatten og samfunnslivet, slik Aftenposten gjør.

Man må se Aftenpostens skjulte sensur og legitimering av ekstremisme i sammenheng. Da fremstår Knut Olav Åmås’ prinsipielle forsvar for niqab som litt mindre ridderlig.

Kommentaren het Prinsipper, ikke følelser. Allerede her merkes en vri, som er en dukking av leserne før de får summet seg: Selvfølgelig vil alle stå for prinsipper, men er det bare følelser som dikterer holdning til niqab? Og hva er galt med følelser? Kanskje de bunner i sunne instinkter? Åmås røper at han er ute i et ærend, men det er påfallende at han vil gjøre det på en slik sak.

Postmodernitet

Mange har hørt ordet postmoderne, men ikke helt fått tak i hva det betyr.

Ordet betyr bokstavelig talt det som kommer etter det moderne. Moderniteten gjorde opprør mot og sto derfor i et spenningsforhold til tradisjonen. I det postmoderne er tradisjonen død, og individet står fritt til å velge hva det vil. Også niqab.

Et slikt syn passer med den ekstreme rettighetskulturen og individualismen, som i høy grad er kommersiell, som Norge nå eksellerer i: Velg fritt på øverste hylle, eller laveste. Det står deg fritt. Var det noen som snakket om amerikanske tilstander?

I bunnen ligger selvsagt oljerikdommen. Uten den ingen urban kultur. Money talks.

Systemet er som skreddersydd for sosial stratifikasjon, les: klasseskille, for ingenting skiller mer enn en finslepen, sofistikert evne til stil og smak: Man ser øyeblikkelig hvem som hører til ens egen klasse.

Testen er drepende: Overklassen pleide å la underklassen få følelsen av å dumpe. De nedenfra kunne aldri lære hva som skulle til. På 50-60-70-tallet kunne vestkantungdom få andre til å føle seg dumme. Byen var klassedelt. Nå har vi et nytt klasseskille. Urban livsstil er suveren og selvfølgelig. Den er åpen for alle. Men den har en del ideologiske livsstilspremisser. Det er en kultur basert på singel-livet, enten det skjer i parforhold eller ikke.

Singellivet blomstrer i Oslo Vest. I Bogstadveien finner man motebutikker som ellers bare finnes i utlandet. Der Bertel O. Steen solgte biler, er det nå Åpent bakeri. Det er et uttrykk for hva engelskmenn kaller the leisure class. Et helt ukjent fenomen i Norge inntil for få år siden.

På den andre siden av byen utfolder et helt annet liv seg. Det viser at uttrykket Det nye Norge har forskjellig innhold. Vi snakker om forskjellige verdener. Vestpå: singel, østpå: gruppe. Med de kulturelle forskjeller det innebærer.

Åmås kan elevert belære oss om prinsippene som gjør det mulig å leve sammen. Men for å få det til må han ty til noen knep.

Egne definisjoner

Den privilegerte singel-klassen vestpå har gjort seg til talsmenn for en toleranse som insisterer på at medlemmer av en gruppe består av individer og må behandles med “fulle rettigheter”. Man lukker øynene for at individene representerer en gruppe, sogar en med politisk-ideologiske-religiøse fortegn som gjør krav på omforming av hele samfunnet. Her er det ikke noe live-and-let-live, men holdninger som får store konsekvenser for omgivelsene.

Likevel insisterer singel-kultureliten på vestkanten på å behandle dem som konsumenter og individualister som dem selv. For å kunne gjennomføre et slikt stunt er det en rekke fundamentale kriterier som må settes til side.

Captain Beefheart sang: Somebody is paying for your parking place. Det var ellers en grunnleggende forestilling hos venstresiden i hele etterkrigstiden: Noen betaler for plassen din, eller: Den koster noe. Hvis du opptar for mye plass, går det ut over andre. Samme prinsipp ligger til grunn for miljøbevegelsen.

Men rettighets – og singel-kulturen anerkjenner ikke disse økologiske prinsippene (sic!), de insisterer på at det er et ubegrenset tilbud. An ulimited supply.

I realiteten abonnerer den norske sosialdemokratiske modellen på den grenseløse kapitalismen og konsument-rettighetskulturen. Alle kriser skal møtes med økt forbruk. Det antok et komisk skjær da LO-leder Roar Flåthen før jul gikk ut og ba folk kjøpe to ekstra julepresanger for å holde hjulene i gang.

Selvbilde og samvittighet

Våre forestillinger om godhet og vårt selvbilde stemmer ikke overens med hva vi gjør: vår spesielle legering av kapitalisme og livsstilskultur. Fordi vårt selvbilde bygger på en livsløgn, vil islamistene spille på vår dårlige samvittighet. Vi ønsker minst av alt å bli avslørt. Vår dårlige samvittighet er kommensurabel med rikdommen som pumpes opp i Nordsjøen.

Det finnes derfor rom for langt mer toleranse. Den kan strekkes i mange milliarder til.

Den grenseløse kapitalismen passer som hånd i hanske til en grenseløs postmodernisme.

Dette er årsaken til at SV befinner seg under sperregrensen. Innerst inne vet vi at alt de sier har vist seg å være løgn. Vi er blitt desillusjonerte.

Ikaros

Samfunn handler om grenser, men den moderne ultra-individualismen og kapitalismen er grenseløs. Den er Ikaros som flyr for høyt. Den gjør opp regning uten vert. Den gir bort det som ikke er dens å gi bort.

Når Knut Olav Åmås vil at jenter skal kunne reise rundt på norske skoler og argumentere for niqab, gir han bort noe som ikke er hans: elevenes frihet og deres fremtid.

Åmås har ikke barn, meg bekjent, han er åpent homofil. Hvilke begrensninger legger det på hans fantasi? Er han i stand til å forestille seg hva det handler om? Eller ser han det hele ut fra konsument-individualismen og cafeteria-prinsippet? “Pick and choose your life style”.

Ordenes betydning

Et tegn på postmodernismen er at ordene kan endre betydning: Åmås snakker om prinsipper. Et honnørord. Men kan man snakke om prinsipper hvis man likestiller frihet og tvang?

Hvem skal bestemme hva ordene betyr? Ifølge postmodernismen er det helt åpent. Det er leseren som bestemmer hva teksten betyr. Den moderne er bundet av tradisjonen på godt og vondt, og det er også den konservative og den liberale.

Den postmoderne behandler samfunnet som et tomt rom.

Thatcher

Dagens postmoderne, multikulturelle operatører representerer noe av det samme som Margaret Thatcher alltid er blitt klandret for: oppfatningen av at samfunnet ikke eksisterer, kun indvider. Dvs. menneskene kan gjøre hva det vil.

Men dette strider mot en konservativ, verdibekreftende tendens som er merkbar over store deler av Vesten. Folk er ved å oppdage at en økonomisk og kulturell elite tømmer det offentlige rom for verdier som er opparbeidet gjennom generasjoner.

Samfunnet er noe som eksisterer gjennom relasjoner. Prinsipper må til, men de må være forankret i noe. De springer ut av en historie, de er basert på erfaringer. Grunnleggende er forståelsen av slekters gang. Vi er her bare en kort stund.

Den postmoderne kulturen kjenner ikke noe slikt ansvar. Den føler ingen forpliktelse. Der tradisjonsbærerne føler ansvar, oppkaster de seg til dommere. De gir bort noe som ikke er deres under dekke av selvrealisering og “prinsipper”.

For å få ligningen til å gå opp må Åmås retusjere bort viktige deler av virkeligheten, bla den som handler om liv og død. For de fleste er den ganske viktig.

Norge har soldater i Afghanistan. Noen er kommet hjem i kister. Aisha Shezadi Kausar støtter Taliban som dreper de norske soldatene. Eller hva med Siri Skare som ble drept på bestialsk måte i Mazar i-Sharif for et år siden? Slik er fienden.

Shezadi har åpent uttrykt støtte til Allahs soldater og vist at hun støtter teokratiet, ikke demokratiet. Dette velger Åmås å se bort fra. Hun reduserer niqab til et spørsmål om personlig smak.

Men gjør det Aisha Shezadi selv til ekstremist å kjempe for niqab, selv om det kan ses som et kvinneundertrykkende plagg? Hun er ingen fare for det norske demokratiet hvis hun respekterer dets rammer og regler. Et lite forbehold tar jeg om at jeg ikke har full oversikt over alt hun mener.

Det er vanskelig å ta denne argumentasjonen alvorlig. Etter 22/7 har vi minnet oss selv om å være årvåkene og kritiske. Er det lov å være så naiv etter jihad-videoen som Shaiza kalte “bare en video”?

Åmås bygger sin argumentasjon på et voltairsk argument. Han avskyr Shaiza Shezadis meninger, men eneste måten å møte dem på er i åpenhet.

Men må de derfor inviteres inn på norske skoler?

Mange reagerer på det. Professor Kjell Lars Berge var en av dem som lurte på om man i neste omgang burde invitere Fjordman. Hvis man inviterer den ene ekstremisten, hvorfor ikke den andre? La oss et øyeblikk se bort fra om sammenligningen holder, poenget er logikken og den konsistente tanken: hvis den ene, hvorfor ikke den andre? Men selv en slik parallell reagerer Åmås på. Han kritiserer Hilde Sandvik i Bergens Tidende for å skrive at å sende Aisha på turne er det samme som å legitimere vold.

Leder av Foreningen !les, Wanda Voldner, kan heller ikke gå med på en slik parallell.

Først inntar hun et nøytralt standpunkt overfor Klassekampen: Foreningen !les foretar ikke noe politisk valg, men tilbyr bare forfattere til skolene som selv velger hvem de vil ha på besøk.

Men lenger ut i intervjuet kommer Voldner med en klar politisk stillingtaken til Shehzades politiske syn.

Voldner er ikke enig i at Shezadi har en politisk agenda når hun reiser på skoleturné.

- Både i teksten og i klasserommet snakker hun ut fra sin egen personlige overbevisning om å gå i niqab. For Shezadi er dette et privat valg. Dersom det å gå i niqab i seg selv skulle være diskvalifiserende for å bli hørt, har vi et ytringsfrihetsproblem. Voldner mener sammenlikningen med Fjordman er litt søkt.

- Fjordman uttrykker svært sterke meninger om hva andre mennesker bør gjøre, og hvordan vi bør behandle dem. Shezadi ønsker bare å snakke om sitt eget valg.

Dette er en ren apologi. Å benekte den totalitære politiske karakteren til islamismen, men se den hos Fjordman avslører at man selv er politisert og bruker sin posisjon til å drive kampanje.

Men det spesielle med Voldner og Åmås er at de gjør dette under dekke av å være “prinsipielle”: dvs. det står dem fritt å definere sammenhenger slik det passer dem.

Dette er essensen av postmodernisme. En vilkårlighet i definisjonene. Åmås greier til og med å ta 22/7 og åpenhet og demokrati til inntekt for å slippe til islamistene og jihadistene! Der Abid Raja har oppdaget samfunnsfienden og vil sette ned foten, mener Åmås de har en selvfølgelig plass. De er en del av landskapet. Som flora og fauna. Vi må lære å leve med dem.

Skolene som inviterer henne gjør det trolig av prinsipielle grunner, for å møte hennes meninger direkte. Hun møter en mengde kritiske spørsmål fra aktive elever. For meg høres dette ut som en skole i demokrati og opplysning: Ikke ekskludere og kaste noen ut, men møte argumenter med argumenter.

Og unnskyld meg, jeg trodde dette var noe store deler av det norske samfunnet var enig om etter terroren 22. juli – mer åpenhet, mer demokrati, mer debatt – også som motstandsstrategi overfor de krefter som ikke ønsker dette.

Dette er faktisk et overgrep. Åmås tar begrepene om åpenhet og vender dem mot demokratiet. Han bruker sin posisjon til å være døråpner for ekstremismen. Det er så frekt og brutalt at man skal lese sakte og nøye for å få øye på det.

 

Leserkommentarer på Document er gjenstand for moderering, som ikke skjer kontinuerlig og under enhver omstendighet ikke om natten. Vi ønsker en respektfull tone uten personangrep, sleivete språk eller flammende retorikk. Vis særlig nøkternhet når temaet er følsomt. Begrenset redigering av skjemmende detaljer kan finne sted. Skriv til kontakt@document.no dersom du ikke forstår hvorfor en kommentar uteblir.

  • Anonym

    JA!

    Jeg har ikke tid til å si mer enn det ordet: JA!

  • Petter H

    En ting slo meg her, uttalelsene til Åmås virker såpass rare at jeg tror han kun er ute etter å beskytte sitt eget rykte.

    Er det mulig at han tar på seg en politisk korrekt kappe for å beskytte seg mot hets?

    Som Rustad sier, dette er inkonsekvent.

    • Anonym

      Jeg vil advare på det sterkeste å tro at skoler, lærere og personale er uvitende da de tillater dette. I skolen er det mange som bruker klasserommene som en plattform til å markedsføre sine subjektive politiske oppfatninger. Mange er sterkt venstrevridde og de kjemper for krefter som kan fungere som brekkstang mot tradisjonelle, frie og demokratiske verdier. De allierer seg meg ufriheten i felles kamp mot friheten. Venstresiden går hånd i hånd med islamske krefter. Fagorganiasjonene brukes aktivt for å markedsføre politiske oppfatninger og stigmatisere personer som tar til motmæle. Det blir noe absurd selvsagt, at man forsøker å late som om at det er ok å bruke demokratiet til å nedlegge demokratiet-eller friheten til å nedlegge friheten. Visse verdier er-og skal være umistelige. Skolen skal aldri være nøytral. Det blir som å vise frem et blankt ark: “Se dette er vediene du skal lære”.  Kunne man tenkt seg at Ku-Klux-Klan hadde reist på skoleturne? Selvsagt ikke-med rette. Og her avslører udemokratene seg; Det er dundrende inkosekvent. Det er også rungende individfiendtlig og det er skrekkelig farlig. De totalitære kreftene døde ikke med nazismens- eller kommunismens fall. De tok et hvileskjær, reorganiserte seg og kom tilbake ikledd en annen habbitt. Og Europa kommer nok en gang til å bli kastet ut i en storkonflikt som vi ikke makter å ordne opp i selv, før Amerika  kommer og redder stumpene. Europa har ikke vilje eller evne til å ivareta sine egne humane verdier.

      • Anonym

        nazi partiets fulle navn var: det nasjonal sosialistiske arbeiderparti, 
        Goebbels sa selv det er så og si ingen forskjell på nazismen og kommunismen
        Nazism = Socialism = Comunism = Globalism:
        http://www.youtube.com/watch?v=rFxJahcWqLI 

        • Anonym

          Du skrev “nazi partiets fulle navn var: det nasjonal sosialistiske arbeiderparti.”
          Det er ikke helt riktig, det het: Det Nasjonalsosialistiske Tyske Arbeiderparti (NSDAP). Forøvrig er det en fornøyelse å lese innleggene her!

  • http://usladdet.blogspot.com/ Nils Henriksen

    De fleste kommentarene var MOT niqab. Det samme har vi sett flere andre steder hvor dette har blitt diskutert.  Den voldsomme motstanden i folket mot denne muslimske uniformen, må Aftenposten ha merket seg – og ikke minst politikerne. Derfor tror jeg ikke noe på at niqab i politiet og rettsvesenet kommer til å bli innført. Man kan si mye om Arbeiderpartiet, men de har heldigvis forstand og næringsvett i det partiet. Jeg tror ikke de ville våge å gå mot folkemeningen i dette spørsmålet.

    • Anonym

      Tja, jeg tror at ledelsen for alt i verden vil unngå å være populistiske, altså mene det samme som majoriteten.
      Det har med kred eller mangel på kred å gjøre i de rette, lukkede politisk korrekte miljøer.

  • Anonym

    Det forferdelige er jo at  det er en av den norske kulturelitens ypperste representanter, kulturredaktøren i selveste Aftenposten, som skriver dette. En statsråd  som Lysbakkens kunne gjøre det. Likeledes det politisk oppnevnete, stadig like forfjamsede Likestillingsombud sammen med Oslo-tabloidenes feministiske stjernegalleri, hvis meninger sammenfaller med kolleger i  NRK. Men ikke Aftenpostens utvalgte toppmann. Hans  oppgave synes jeg bør være -  som den siste på skansen  – å formidle til oss lesere det ypperste av norsk- og internasjonale kulturtrekk.

    Slik lyktes tidligere kulturredaktører og deres journalister å skape en avis som innga troverdighet. 

    Så velger i stedet dagens kulturredaktør å gå skulder ved skulder med en umoden, forvirret islamistjente som intet har tatt til seg av kulturen i sitt nye hjemland. Men om Allahs påbud kan hun alt som trengs for å dyrke seg selv og sitt hat mot oss og vårt norske. Redaktør Åmås har intet annet å si oss at han for sin del synes dette er greit. Vi har også å finne oss i det.

  • Fjordman

    Jeg fikk med meg at jeg ble sammenlignet med en som støtter Taliban, som dreper norske soldater. Sammenligningen slår meg som noe spesiell og ikke særlig treffende, men jeg skjønner at jeg nå har fått status som en slags all-purpose busemann i dagens  debatt. Kaptein Sabeltann går snart av med pensjon, og Carl I. Hagen har ikke en gang lappen for tiden. Noe må man jo skremme barna med.

    Homofile Knut Olav Åmås forsvarer altså en person som støtter Taliban, et regime som dreper homofile. Homser for Taliban-sympatisører høres litt ut som jøder for nazister i mine ører, men man skal jo være tolerant. Da kan vel også VG og Aftenposten følge Documents fine eksempel og publisere alle innleggene Anders Behring Breivik skrev på deres debattforum. Vi vet at han var der. Hva skrev han hos dem? Aftenposten vil ha åpenhet. Hva med å vise dette i praksis selv?

    • Anonym

      Du er selveste Dovregubben, vet du. Alle vi andre er bare rasistiske småtroll i forhold. (Kanskje bortsett fra Plumbo da, som var frekk nok til å si høyt at brune menensker er brune.) Ikke sprekker vi heller, vi blir tvert imot bare flere og flere i takt med at våre hjemmeavlede islamister viser sitt sanne islam.

  • Anonym

    UTmerket.

    Og Hvordan virker Aisha Shezadi inn på de mest forkvaklede av menn blant hennes kulturfrender hva gjelder synet på kvinner ? Har Åmås tenkt gjennom det ? Eller spiller det ingen rolle ? Det er jo nettopp prinsippet som ligger til grunn for denne tildekkingen som også danner grunnlag for oppfatningen om at norske kvinner gjør seg selv tilgjengelige for en hvilken som helst forbipasserende muslim og hans seksuelle behov. Man kan selvsagt ikke av den grunn forlange at muslimske kvinner skal kle seg identisk med norske. Men i et samfunn der slikt like lite hører hjemme som dette synet på norske kvinners klesførsel blir dette en åpen demonstrasjon av et prinsipp. Det dreier seg slik sett selvsagt ikke om et isolert symbol, men om et forsøk på å etablere et symbolsk prinsipp – awrah – i en ekstrem form. Her må man dessuten se brukerne av niqab som en avantgarde som nettopp ved sin ekstremisme sørger for å normalisere det det mindre ekstreme hijab. Men det mest alvorlige ved dette slik jeg ser det er at det sender svært gale signaler til de menn som oppfatter norske kvinner som “fritt vilt” pga sin klesførsel. At norske skoleelever hverken skulle bli pådyttet slikt eller kaste bort tid på det burde vært en selvfølge. Men her skriver jo dette seg strengt tatt bare inn i en lang rekke andre utenomfaglige ideologisk drevne påfunn som de utsettes for året rundt.

  • http://twitter.com/Nynorskingen Vaktsemd!(LEIƒⱧSIỺI)

    «”Sånn er det nye Norge blitt. Fy faen!” … Når følelser blir så sterke, blir prinsipper desto viktigere.

    Som for å praktisera sine «prinsipper», publiserer Åmås neste dag dette føleriet, der alt i frå Vogue til Abid Raja får passeet sitt påskrive. Here er eit lite utdrag:

    Vi vil ikke la oss bli skremt eller gi avkall på det mest fantastiske som er her i verden, praktiseringen av islam; å tro og underkaste seg Den Ene og Alene Skaper av himlene og jorden.

    Dette har jo ingenting med debatt — ordskifte i ei avis — å gjera? Forfattaren er jo heilt utan avstand mellom seg sjølv og det subjekt/objekt vedkomande diskuterer. Er Åmås‘ motiv at Afteposten sine debattsider skal vera ei slags utstilling?

    • http://document.no Marit

      Aftenposten er blitt islams nye fanebærer. På debattplass har kultur og debatt-redaktør Knut Olav Åmås innført meningssensur. Jeg hadde for ganske lang tid siden en islamkritisk kommentar. Da fikk jeg til svar : ” Nettstedet har stengt din tilgang til å kommentere.”
      Det synes som denne utestengelsen gjelder på livstid.
      Mens islamapologeter har fritt leide.

  • Anonym

    Denne analysen kjøper jeg. Hva verre er, både Åmås som ledende debattredaktør i landets største avis, og Jørgen Lorentzen, leder i Norsk faglitterær forfatterforening, som begge er instanser som bygger sin eksistens på offentlighet, og selv er blant de viktigste aktørene i dette feltet, har ikke sine demokratiske reflekser i orden. Offentlig kommer av tysk, og betyr åpen; det er selvsagt at ansiktsløshet ikke hører til i det åpne demokratiet, som skal utfolde seg i en åpen kontekst; den av Stoltenberg bejaede “helligdom”, som i farten glemmer at vår egen Nordahl Grieg betonte at det var tider da demokratiet må forsvares med våpen i hånd, og i alle fall med en fast klype overfor de som vil ødelegge. Som borgere med rettigheter i dette samfunnet, har vi noen plikter, som svært få taler om. Til denne plikten, som jeg etter 60 år i dette samfunnet etter egen erfaring vet at mange nordmenn tar alvorlig, hører forpliktelsen til å stille opp som vitne i en rettsak, som talsmann for sannheten; eller rettere hva som faktisk skjedde i saken. Hvorfor har ingen i rettssystemet minnet oss om dette viktige “instituttet” i vår strafferettspleie? Men ingen kan jo stille opp som vitne, om de framtrer maskert i det offentlige rom, og ikke kan gjenkjennes av tredje person, og dermed bli identifisert. En samfunnsviter som Jørgen Lorentzen burde også vite at ingen kan utvikle seg som menneske i vår postmoderne, urbane kultur, uten å vise ansikt, og derved inngå i den dialog som utgjør basis for å utvikle personlig og sosial identitet.
     De norske tilhengerne av niqab som demokratisk ”rettighet” stryker dermed i såvel sosialpsykologi som i borgerrettslig almenkunnskap, og avdekker at de ikke forstår de mest elementære forutsetninger for det offentlige og demokratiske samfunnet vi visstnok tar som selvfølge. Spørsmålet er hva vi i neste rekke kan vente oss, når slike forhold ikke er grunnfestet i refleksene hos ledende samfunndebattanter, og til og med de som skulle ha vært blant de mest ledende av dem!

    • http://document.no Marit

      Bare en liten bemerkning : Jørgen Lorentzen er ikke samfunnsviter. Han er litteraturviter.

  • Holy Cow

    Gi Almås litt slakk, Rustad.  Når Almås skal være modig og fortelle multikulti-gjengen noen pauli ord, trenger han noen “hakkekyllinger” for å vise at han er en ok fyr allikevel.  Du, Tybring-Gjedde og Hege Storhaug passer utmerket!

  • Anonym

    Som en kontrast til postmodernismen her i landet kan vi se hvordan ett av våre naboland tenker.

    La det ikke være noen tvil, etter som årene har gått har jeg fått mindre og mindre sans for styresettet til Vladimir Putin. Staten Russland er idag et kleptokrati der folk blir banket opp av politiet for å demonstrere mot korrupsjon og mangel på demokrati.

    Da er det ille at Putin har en langt mer realistisk oppfatning av multikulturalisme og innvandringspolitikk enn de fleste statsledere i EU. Selv om noe av det han sier må anses for å være populistisk motivert.

    Hvor lenge kan så virkelighetsfjerne oppfatninger som de offisielle i Vesteuropa holde stand mot virkeligheten? Dette er 1000 kr spørsmålet.

    http://snaphanen.dk/2012/01/22/fjordman-multikulturalisme-og-hykleri/

    “Multiculturalism “elevates the (idea of
    the) ‘right of minorities to be different’ to the absolute and, at the
    same time, insufficiently balances this right with civil, behavioral,
    and cultural obligations in regard to the indigenous population and
    society as a whole,” Putin argues.

    What multiculturalism is leading to in
    many countries, according to the Prime Minister, is the formation of
    “closed national and religious communities…which not only refuse to
    assimilate, but [do not] even adapt.” Putin expressed his astonishment
    that “neighborhoods and entire cities where generations of immigrants
    are living on welfare…do not speak the language of the host country.”

    There can be just one outcome for such a
    social model: xenophobia on the part of the indigenous population,
    which understandably seeks to “protect its interests, jobs, and social
    benefits from the ‘foreign competitors.’” ”

    http://www.dagbladet.no/2012/01/26/nyheter/russland/utenriks/vladimir_putin/politikk/19938949/

    “Det er en i artikkel som statsminister Putin skrev på sin hjemmeside
    mandag Putin sier at han vil slå ned på det han kalte «respektløse»
    interne emigranter. Men samtidig advarte han mot den økende
    nasjonalismen, etter flere voldelige sammenstøt mellom etniske russere
    og folk fra Kaukasus i sør, og en rekke rasistisk motiverte drap.
    -
    Forsøk på å fremme ideen om byggingen av en mono-etnisk nasjonal russisk
    stat, står i motstrid til vår tusenårige historie, skrev Putin. Men
    samtidig slår statsministeren til mot ikke-etniske russere, og lover å
    slå ned på folk som ikke respekterer russiske skikker.
    - Jeg vil slå
    ned på aggressive, provoserende og respektløse interne emigranter som
    ikke respekterer skikkene til det russiske folket, skrev han.
    - Slik adferd bør møtes med lovlige, men tøffe svar, skrev Putin.
    Når
    Putin snakker om interne emigranter så henviser han til for eksempel
    russiske statsborgere fra Kaukasus, som ofte er muslimer.”

  • Anonym

    Lær av Frankrike! Det uhyrlige norske knefallet for de totaltære strømninger i Islam blir jo bare så mye tydeligere når man sammenligner Norge med Frankrike. Sosialistenes  – ja, sosialistenes!!! – presidentkandidat Holland foreslår nå at loven av 1905, dvs strikt separasjon mellom stat og religion, skal skrives inn i konstitusjonen. Her i Norge, derimot, er det menneskerettighetene som skal innskrives i Grunnloven (jfr Lønning-utvalget). Man trenger ikke særlig fantasi for å fatte hva disse vil bety i praksis. Med kulturdepartementet og Sturla Stålsett i spissen beveger vi oss mot religiøs inflasjon i
    den offentlige sfæren. Og med “religiøs” må man jo selvfølgelig forstå
    Islam, og særlig de militante strømninger innenfor denne. Og Aftenposten ser ikke ut til å ha særlige innsigelser!

    Se eksempelvis en fortreffelig oversikt over viktige innlegg i debatten rundt dette forslaget, med lenker til de enkelte bidrag:
    http://www.lemonde.fr/idees/ensemble/2012/01/26/inscrire-la-loi-de-1905-dans-la-constitution_1635125_3232.html

    Norske protestantiske teologer burde forøvrig ta lærdom av den franske protestantiske religionssosiologen Jean Bauberot, som er kanskje Frankrikes fremste ekspert på loven av 1905 og på prinsippet om separasjon mellom “stat og religion”, eller “stat og Kirke”. Ingen frigjøringsteologiske skjulte agendaer her, bare konsekvent statlig religionsnøytralhet. Poenget er ikke “religiøs frihet” i den offentlige sfære (les: knefall for Islam), men kamp for den “republikanske frihet” (“libertés laïques”) .
     http://www.lemonde.fr/idees/ensemble/2012/01/26/inscrire-la-loi-de-1905-dans-la-constitution_1635125_3232.html

  • Anonym

    Amås vil være prinsipiell. Det må han gjerne for slik taler de fleste prinsipper og grunnlaget for dem mot ham. Han har kjørt seg selv opp i et prinsipphjørne hvor veien ut er vanskelig å oppdage. Til overmål påberoper han seg prinsippfasthet, mens andre baserer sine meninger på følelser. Han fortjener takk for illustrasjonen slik at vi ser det helt tydelig, også de med følelser. Så et svakere forsøk på være prinsipiell, vil jeg tro må en lete etter. ”Dette er elementært, min kjære Watson”.
         

  • http://twitter.com/Nynorskingen Vaktsemd!(LEIƒⱧSIỺI)

    «leisure class» vart skapt i 1899 av USA-fødde Thorstein Veblen. Han hadde valdresmål til morsmål. Og foreldra av kvekarar.

    • Anonym

      Også kjent for “Vebleneffekten.”

      En sosialøkonomisk observasjon av “The Vanity Fair.Jo dyrere ,jo bedre.For å sole seg i glansen.

      En Dansk restauranteier brukte dette ,med hell,i dårlige tider-han økte prisene,og fikk økt besøket.

      Det blir med denne eieren,som for andre som forsøker seg,om å gjøre å være først ute.Det var dette med Columbi -Egg.

      Åmås står i fare for å ha missbedømt markedet.Denne ultratoleransen er ikke ny.Den kommer bare i ny innpakning.Det er ingenlunde gitt at kundegrunnlaget øker.

      Både han og avisen kan gå på en smell.”Der fikk fanden -o.s.v.”

  • Anonym

    Åmås får meg til å tenke på Kjærringa mot Strømmen. Hun var også prinsippfast. Tro til det siste.

    Igår kveld da jeg omsider bestemte meg for å lese innlegget hans fikk jeg mine mistanker bekreftet. En harme og et sinne blandet  seg med dagens tidligere kav.

    Jeg hadde tatt farvel med Aftenposten. Dråpen som bestemte det var uthengningen av Janne Kristiansen eller spillet som tok knekken på henne.
    (Ville en mann blitt behandlet slik…?)

    Som Rustad så glimrende sier…Kommentaren het Prinsipper, ikke følelser.
    Allerede her merkes en vri, som er en dukking av leserne før de får
    summet seg: Selvfølgelig vil alle stå for prinsipper, men er det bare
    følelser som dikterer holdning til niqab? Og hva er galt med følelser?
    Kanskje de bunner i sunne instinkter..
    Her tar Åmås leseren med en gang i skole. “Ikke prøv dere. Her legger jeg premissene og de er følgende…”

    Og som Rustad så glitrende avslører: Frekkheten!!Det hele er så frekt, så utrolig frekt OG i tillegg en slik forakt og nedlatende holdning overfor de som er Aftenpostens kunder. Folket!!!

    Denne komedien surrer og surrer. Heldigvis har vi Rustad og andre som kan kunsten å parrere. Både journalistene på document og leserne.
    Mer avkledd enn dette kan man ikke bli! Både Åmås og sosialdemokratiets abonnering på …den grenseløse kapitalismen og konsument-rettighetskulturen….
    Takk Rustad. Jeg skal ramme inn dette og lese det hver dag.

    • AOM

      “Og som Rustad så glitrende avslører: Frekkheten!!Det hele er så frekt, så utrolig frekt OG i tillegg en slik forakt og nedlatende holdning overfor de som er Aftenpostens kunder. Folket!!!”

      Ikke off topic:
      Ja. Folket!
      VGs leder for et par dager siden tok for seg Støres begynnende tvil om et eventuellt medlemskap i EU for Norges vedkommende.
      Nå vet vi at godt over 80% av landets innbyggere er sterkt MOT EU-medlemskap, og sogar (kanskje) et flertall er MOT EØS-avtalen. så det er beundringsverdig at Støre evner å se skriften på veggen.
      Men VG pretserer altså å si i klartekst at Støre dermed er en populistisk værhane.
      Tenk det! Å ta hensyn til f o l k e t s mening er altså en mindreverdig egenskap.
      Dette stakkars folket som ikke vet sitt eget beste, men må overstyres av bedrevitere i ett og alt.
      Det er den samme sykdommen Aftenposten og brorparten av msm er smittet av. Helst burde folket vært skiftet ut for det egentløig bare til besvær.

  • Naatiden

    De “knefaller” for disse siste Islamist-innlegg og kronikker over hos Islamnet.no
    Ikke helt de samme kommentarene som har kan man godt si.

  • Belisarius

    Hverken livet eller historien kommer til å være snille med relativistene/postmodernistene. Historien til Paul-Michel Foucault anskueliggjør konsekvensene av å handle etter den postmoderne dotrinen om at sannheten er en sosial konstruksjon. 

     Foucault argumenterte for at det ikke er noen objektive sannheter, bare sannheter promotert av dominerende grupper som bruker dem for å bevare egen dominans.  

    Tidlig på 80-tallet ble  Foucault smittet med AIDS viruset. Han, med flere avviste bevisene på at en dødelig epidemi gikk i homomiljøet – dette var rykter satt ut av de homofobe.
    Paul-Michel Foucault
    døde 26. juni 1984.

    Jeg mener å huske at professor Nina Witoszek har sagt noe om  at studentene hennes er svært opptatt av Paul-Michel Foucault sine tanker.
    Hvis det er tilfelle så trenger vi “Hjernevask – II” og da spesielt på Blindern – det postmodernistiske tøvet er i ferd med å ødelegge samfunnet innenfra – i dette tilfelle ved at en slipper ekstremismen løs.

  • Anonym

    Bravo!!!!

  • Anonym

    Tak til Hans Rustad for en mesterlig analyse af postmodernismen og afklædningen af kultur- og debatredaktør, Knut Olav Åmas, som synes fuldstændig afsporet i sin apologi for en kvinde, der agiterer for den islamisk-ekstremistiske niqabuniform – en afart af burkauniformen blot uden gitteret for øjnene.

    Tillad mig i den forbindelse at citere lektor ved Illinois Universitet, Feisal Mohamed:
    “Burkaen er ikke en religiøs hovedbeklædning. Det er en fysisk barriere mod deltagelse i samfundet, som er skabt i en ånd af dybt kvindehad”.

  • http://nvan.myopenid.com/ Nvan

    Jeg leste kommentaren til Åmås, og det som slo meg, var hvor særdeles dårlig den var. Dette er Aftenposten, javisst, men skal ikke denne Åmås liksom være en oppegående mann?

    Åmås skriver at “hvis man ønsker å arbeide imot meningene [til Aisha Shezadi] må hun først få uttrykke dem.” Hvorfor det, egentlig? Det skjønner jeg ikke. Hvis målet er å motarbeide Shezadis meninger, og det bør det absolutt være, så ser ikke jeg at det er noen god idé at hun får mulighet til å propagandere for en full sal av unge sinn, hvis forsvar dessverre er oppløst i søplekulturen. Når får vi stipendordninger og fulle gymsaler klare for nynazistiske foredrag? Dette er da holdninger som skal motarbeides, er det ikke?

    Videre spør Åmås, “gjør det Aisha Shezadi selv til ekstremist å kjempe for niqab, selv om det kan ses som et kvinneundertrykkende plagg? Hun er ingen fare for det norske demokratiet hvis hun respekterer dets rammer og regler”. Jeg er sikker på at Shezadi ikke nasker i butikkene, går på rød mann eller vil snyte på skatten hvis hun i fremtiden skulle få en jobb, men det største problemet med niqab er opplagt ikke selve plagget, det være seg fibrene som er vevd sammen, senere farget og klippet og sydd, men hva dette plagget båret av en kvinne symboliserer. Shezadi er en rettroende muslim, det som er viktig for henne er koranen og hadith, og disse idéene har en rekke konsekvenser. F.eks. vil hun sette Allahs lover over de menneskeskapte sådanne, og altså, hvis en kritisk masse i Norge begynner å tenke slik, lover det dårlig for demokratiet.

    Åmås avslutter med et typisk eksempel på samtidens floskeltenkning, nemlig at “når følelser blir så sterke, blir prinsipper desto viktigere”. For moderne, progressive og reflekterte mennesker, er abstrakte prinsipper, bokstaver på papir, specier svevende i idéverdenen, viktigere enn faktiske konsekvenser i ekte menneskers levde liv. Rasjonelle mennesker, på den annen side, forstår at det ikke er prinsippene som sådan som er viktige, men konsekvensene av dem. Prinsipper som har vært gode tjenere i lang tid bør man da også være svært forsiktig med å forandre eller ignorere, det er typisk konservativ visdom, men samtidig er det slik at samfunnet forandrer seg, og “a State without the means of some change is without the means of its conservation”, som Burke skrev i “Reflections on the Revolution in France”.

    Jeg er forøvrig også svært negativ til dette absurde paradigmet at følelser ikke skal tillates noen plass på vektskålen når en mann i sitt indre skal veie for og imot i en eller annen sak. Det blir ikke et godt og harmonisk samfunn når abstraksjoner blir mer verdifulle enn levende mennesker, og hvor man skal tvinges til å gå på akkord med seg selv, til tross for den vonde følelsen som gnager i magen.

    • Anonym

      Bytte ut folket ja, det er jo det de sier, indirekte.
      Nei, forresten. Svært så direkte.
      De er bare til besvær. For politikeradel, for rikssynsere og “journalister”…Nei. De må jo ha noen de kan belære!

    • Anonym

      Bravo nr 3, idag.
      1. Rustad
      2. Suprafon
      3.Nvan
      =Nå går det an å puste! Takk til alle!
      Godnatt!

    • Anonym

      En nazist ville heller ikke vært en trussel for norsk demokrati. Han ville nok ikke stjelt noenting, gått på rød mann eller snyltet på skatten, tvert imot.

      Likevel er det noe med dette plagget han bærer, dette tøystykke, et armbånd med et slags kors på seg som skurrer. Kanskje også skurrer det at han får dra rundt på skolene og fortelle om nazismens fortreffeligheter og at nazistene bare ønsker “peace in our time”?

      Men, duverden, vi må ikke slik skurring komme iveien for nesegrus beundring for denne frie mannen som bærer sitt armbånd med stolthet og kaller sine tyske soldatkamerater for kjempende løver.

      Det rette er nok å la ham få tale fritt og uimotsagt til de uskyldigste av uskyldige og mest mottagelige av alle; våre barn.

      Vi høster det vi tillater andre å så.

  • Anonym

    Han er prinsipielt homofil….summen er det..ja, jeg velger da å være homofil.

  • Flora

    Heldigvis så er ikke etterspørselen etter Aisha Shezadi særlig stor. Jeg har fått tilsendt e-poster som viser korrespondanse mellom en forelder i Trondheim og foreningen !les.

    Hei. Jeg har forstått det slik at dere har en niqab-kledt person ved navn Aisha Shezadi som frontfigur i en “skoleturne”. Jeg vil gjerne vite om denne “turneen” omfatter Trondheim. Jeg har barn på to skoler her, og jeg vil gjerne vite om den niqab-kledte personen kommer hit. Jeg vil ikke at mine barn skal eksponeres for dette fordi det innebærer at jeg må forklare dem en del ubehagelige ting som jeg ikke synes de er modne for enda. Derfor skal mine barn ikke på skolen den dagen denne personen evt kommer. Reiseprogram med hvilke skoler som besøkes når kan sendes til min e-post. Mvh

    Og her er svaret fra !les
    Takk for eposten din. Du kan lese utgreiinga vår av saka HER. Forfattarbesøka er eit tilbod til vidaregåande skular, og to skular så langt har bestilt og fått besøk av Aisha Kausar. Per no er det ingen fleire skular som har meldt si interesse.   Alt godt,  …Prosjektleiar, Foreningen !les
    Takk for eposten din. Du kan lese utgreiinga vår av saka HER. Forfattarbesøka er eit tilbod til vidaregåande skular, og to skular så langt har bestilt og fått besøk av Aisha Kausar. Per no er det ingen fleire skular som har meldt si interesse.
     
     
    Alt godt,
     

    Prosjektleiar, Foreningen !les

    Til Almås vil jeg si: Stakkars mann! Stakkars Åmås. Å ikke forstå noe av sin samtid, og ikke finne fast grunn undersine føtter eller tro på noe som helst. Det må være vondt, forferdelig vondt. Når alt flyter, vet man ikke lenger forskjell på godt og vondt, på rett og galt eller frihet og tvang. Stakkars Åmås. Du har så mye, så uendelig mye, men du fatter ingenting av hva du har, og derfor heller ikke hva du kan miste. Jeg håper du snart kommer deg ut av sanden og finner stengrunn å stå på. Stakkars Åmås. Å ikke forstå noe av sin samtid, og ikke finne fast grunn undersine føtter eller tro på noe som helst. Det må være vondt, forferdelig vondt. Når alt flyter, vet man ikke lenger forskjell på godt og vondt, på rett og galt eller frihet og tvang. Stakkars Åmås. Du har så mye, så uendelig mye, men du fatter ingenting av hva du har, og derfor heller ikke hva du kan miste. Jeg håper du snart kommer deg ut av sanden og finner stengrunn å stå på. 

  • Christian Skaug

    Det lyder litt beslektet med noe uhyre forstandig som professor Arild Pedersen skrev apropos Breivik hos Minerva for en stund siden om rasjonalitet og tilregnelighet, nemlig «at det ikke er fornuften alene som gjør oss til tilregnelige personer, men at et visst samvirke mellom fornuft, følelser og empati er nødvendig». Om det er en nødvendig betingelse for tilregnelighet, så er det naturligvis også det for menneskelighet.

  • Anonym

    Må si jeg blir veldig oppmuntret av å lese innleggene her, mye klok analyse og kommentarer. Prøvde å legge inn en kommentar til Åmås artikkel, men det var ikke mulig å komme inn med innlegget! Da er det hyggelig å registrere at det meste av det jeg ville skrive allerede er nevnt. Her er det mange kloke mennesker som ikke har latt seg hjernevaske av de politisk korrekte og Aftenpostens mer eller mindre skylappbekledde journalister.