Tysklands statsminister Friedrich Merz (CDU) gikk tirsdag ut mot EUs vedtatte forbud mot salg av nye biler med forbrenningsmotor fra 2035, som den første politiske lederen på så høyt nivå i EU.
Det var under åpningen av den internasjonale bilutstillingen IAA Mobility 2025 i München at Merz kom med et dårlig skjult utfall mot EU-forbudet, som mange fremdeles tror blir begynnelsen på slutten for bensin- og dieselmotorer i Europa.
Politico siterer Merz:
«Vi trenger mer fleksibilitet i reguleringen», sa han. «Ensidige politiske forpliktelser til spesifikke teknologier er grunnleggende feil tilnærming til økonomisk politikk.»
Andre kritikere, som til dels har gått mye hardere ut mot det enn den diplomatiske Merz gjør, har også lenge benyttet sjargongen der man fremhever obligatorisk valg av kun én teknologi, som et hovedargument mot forbudet.
Men bak den høflige fasaden er det jernharde realiteter som blir stadig mer påtrengende.
Spørsmålet er avgjørende for Berlin. Biler står for rundt 5 prosent av Tysklands BNP, men bransjen står overfor en trippel smell: en bratt nedgang i salget i Kina, som har vært avgjørende for bunnlinjen til tyske bilprodusenter; en snublende overgang til elektriske biler som gir kinesiske selskaper en åpning for å komme inn på det europeiske markedet, og kaos forårsaket av Donald Trumps biltollsatser.
Ved å oppgi forbrenningsmotoren, ofrer Tyskland og Europa også et viktig konkurransefortrinn på bilmarkedet. Tyske bilprodusenter setter åpenbart sine forhåpninger til at Merz kan gi forbudet fra 2035 nådestøtet.
Konsernsjefene i noen av disse selskapene – BMW, Mercedes-Benz og Volkswagen – satt på første rad og nikket og klappet ettertrykkelig til Merz’ uttalelser.
Det står 800.000 arbeidsplasser på spill bare i bilindustrien, og et enda høyere antall i leverandørindustrien og andre tyske bedrifter som er levedyktige fordi den eksisterer.
Merz kan påregne støtte fra Italias regjering, som lenge har kritisert EU-forbudet fra 2035.
Den italienske næringsministeren Adolfo Urso er ivrig etter at 2035-lovgivningen blir opphevet.
I en tale til det italienske industriforbundet Confindustria i 2024 hadde Italias statsminister Giorgia Meloni allerede levert en totalslakt av hele «det grønne skiftet», der hun blant annet fremhevet at Europa på den måten ødelegger hele bransjer. Meloni sa blant annet dette:
Man valgte å påtvinge en omlegging til en teknologi, til elbiler, der vi ikke har råvarene, ikke kontrollerer verdikjeden, der etterspørselen er relativt liten, der prisen er for høy for de fleste, og der Europa har utilstrekkelig produksjonskapasitet. Skal vi like gjerne si det – la oss si at det ikke er en kjempeintelligent strategi? Jeg synes at vi må si det.
Utspillet fra Merz kommer noen måneder etter at hans politiske familie i EU-parlamentet, Det europeiske folkepartiet (EPP), programfestet at forbudet mot forbrenningsmotorer skal oppheves.
Tirsdag fikk han også støtte av Bayerns ministerpresident Markus Söder (CSU):
«Dette forbudet er feil. Vi må fjerne det», sa Markus Söder, den konservative ministerpresidenten i Bayern, i forkant av kanslerens tale. «CO2-målene for 2035 må tilpasses virkeligheten.»
Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som e-bok.

