Jeg tok turen til Melbourne, Florida, for å se om Cracker Barrel fremdeles er det ekte, amerikanske møtestedet, eller om kjeden er på vei mot et sterilt, flatpakket Ikea-univers.
Cracker Barrel, en av USAs mest ikoniske sørstatsrestauranter, har i sommer havnet i stormens øye. Etter å ha fjernet den velkjente Uncle Herschel-figuren fra logoen og erstattet den med en ren tekstdesign, raser kundene.

Mange kaller det «brand-selvmord», og aksjekursen stupte 12 prosent på én dag, den største nedgangen siden april. Den ikoniske mannen på tønnen? Borte. Nå er det et minimalistisk uttrykk med bare tekst.

Logoendringen blir av kritikere sett som et tegn på at Cracker Barrel forlater sine tradisjonelle røtter, men selskapet selv insisterer på at verdiene ikke har endret seg.
Men reaksjonene minner om Bud Light-skandalen i 2023, da merkevaren mistet millioner av kunder etter en markedsføringskampanje som provoserte kjernepublikummet.

Vi tok turen til Cracker Barrel i Melbourne, Florida, for å se om logoen hadde endret seg, men den var fortsatt intakt. Restaurantens manager fortalte at selskapet har over 600 restauranter, og at endringen vil ta flere år å rulle ut.

Han kunne ikke snakke foran kamera eller bli fotografert, men det tydelig at han var stolt av restauranten og merkevaren.
Inntrykket var at han ønsket å bevare det tradisjonelle som har gjort restauranten så populær blant vanlige folk.
Det samme gjaldt servitrisen vår, Amber, som serverte maten med et smil og ekte sørstatsgjestfrihet. Maten er billig og god.

Jeg bestilte regnbueørret, og den var god selv om den ikke var fra norske fjellvann. Mannen min bestilte «fried chicken», som ifølge Amber er deres mest populære rett.
Vi var alle enige om at den var mye bedre enn Kentucky Fried Chicken.
1969: En bensinstasjon med husmannskost
Cracker Barrel ble grunnlagt i 1969 av Dan Evins, som jobbet i bensinbransjen. På den tiden var det få alternativer for god mat langs de nye motorveiene.
Evins ønsket å skape et sted hvor reisende kunne få et rent, komfortabelt, avslappet måltid og handle i en liten butikk med landlige varer.
Slik ser gavebutikken ut i dag. Noe for enhver smak til en rimelig pris.

Fra starten av var interiøret inspirert av gamle landhandler. Evins hentet inn antikvitetsekspertene Don og Kathleen Singleton for å dekorere butikkene.
Etter hvert ble sønnen Larry «hovedplukkeren» som i flere tiår kjøpte inn autentiske gjenstander til Cracker Barrels vegger, som dere ser i dette bildet av yours truly.

Vi begynner å mistenke at de har tatt en Bud Light for i denne videoen er det nye interiøret i utvalgte restauranter.
Cracker Barrel-rebrandingen blir enda verre enn det nye logoen. Jeg hater dette, skriver en person på X.
The Cracker Barrel rebrand gets even worse than the new logo.
Here’s the new interior.
I don’t care that the floor looks like bricks.
I hate this. https://t.co/4pXCSwe2FB pic.twitter.com/VmYCW3gKzx— Brick Suit (@Brick_Suit) August 20, 2025
Vi er enige. Kaldt, sterilt og ingenting som minner om det gamle Cracker Barrel. De som står bak endringen, hevder at de prøver å nå ut til et yngre publikum.
Så løsningen deres er å omorganisere seg til noe ugjenkjennelig: konkurrere med Chick-fil-A, Starbucks, McDonald’s, Chipotle og Taco Bell, og samtidig forlate sine mest lojale kunder, akkurat som Bud Light.
Uten bevis, men med god grunn, mistenker vi at de prøver å viske ut alt som gjorde Cracker Barrel amerikansk.

Rebrandingen har ikke bare provosert lojale kunder, men også selskapets konservative kjernepublikum.
Trump-tilhengere og MAGA-influencere har kritisert den nye logoen for å være woke og kjedelig.

Florida-representant Byron Donalds, som jobbet for Cracker Barrel da han gikk på college i Tallahasse, skrev på X at det var ingen som ba om denne woke-rebrandingen.

Han ga sitt liv til Kristus på parkeringsplassen deres, forteller han. Logoen deres var ikonisk, og de unike restaurantene var en fast del av amerikansk kultur.
– Det er på tide å gjøre Cracker Barrel stort igjen.
In college, I worked at @CrackerBarrel in Tallahassee. I even gave my life to Christ in their parking lot.
Their logo was iconic and their unique restaurants were a fixture of American culture.
No one asked for this woke rebrand. It’s time to Make Cracker Barrel Great Again 🇺🇸 pic.twitter.com/rqsPgPxwxY
— Byron Donalds (@ByronDonalds) August 21, 2025
Som følge av reaksjonene falt Cracker Barrels aksjekurs med over 7 prosent på én dag, og selskapet mistet omtrent 94 millioner dollar i markedsverdi.
Et tydelig økonomisk varsko for ledelsen om at endringene ikke slo an hos de som har gjort Cracker Barrel til et ikon for tradisjonelle amerikanske verdier.

Vi avsluttet besøket på Cracker Barrel i Melbourne med å kjøpe en av deres ikoniske gyngestoler i tre. Et lite stykke ekte amerikansk sjel, før alt kanskje blir flatpakket à la Ikea.

Kjøp Hans Rustads bok om Trump her! Eboken kan du kjøpe her.


