Planene til Rolls-Royce om å drive kunstig intelligens (KI) med sine atomreaktorer kan gjøre det til Storbritannias mest verdifulle selskap, sier firmaets sjef. Dette melder BBC.
Ingeniørfirmaet har signert avtaler om å levere små modulære reaktorer (small modular reactor, SMR) til britiske og tsjekkiske myndigheter.
Kunstig intelligens øker raskt i popularitet, men teknologien bruker svært mye energi, noe som skaper praktiske og miljømessige bekymringer. Kan man ha både grønt skifte og kunstig intelligens samtidig?
Rolls-Royce-sjef Tufan Erginbilgic sier til BBC at selskapet har «potensial» til å bli Storbritannias høyest verdsatte selskap ved å gå forbi de største selskapene på London-børsen takket være SMR-avtalene.
«Det finnes ikke noe privat selskap i verden med den kjernekraftkapasiteten vi har. Hvis vi ikke er markedsleder globalt, har vi gjort noe galt», sa han.
Erginbilgic har stått for en tidobling av Rolls-Royces aksjekurs siden han overtok i januar 2023.
Han har imidlertid utelukket at Rolls-Royce vil søke å børsnotere aksjene sine i New York, slik den britiske chipdesigneren Arm har gjort, og selskaper som Shell og AstraZeneca har vurdert i jakten på høyere verdivurderinger.
Dette til tross for at 50 % av selskapets aksjonærer og kunder er basert i USA.
«Det ligger ikke i vår plan», sier Erginbilgic, veteran i energibransjen. «Jeg er ikke enig i tanken om at man bare kan prestere i USA. Det er ikke sant, og forhåpentligvis har vi bevist det».
Rolls-Royce leverer allerede reaktorene som har drevet dusinvis av atomubåter. Erginbilgic sa at selskapet har en enorm fordel i det fremtidige markedet for å bringe denne teknologien på land i form av SMR-reaktorer.
SMR er ikke bare mindre, men også raskere å bygge enn tradisjonelle kjernekraftverk, og kostnadene vil sannsynligvis gå ned etter hvert som enhetene rulles ut.
Han anslår at verden vil trenge 400 SMR-reaktorer innen 2050. Med en kostnad på opptil 3 milliarder dollar per enhet, er det et nytt marked på over en billion dollar som han forventer at Rolls-Royce vil dominere.
Selskapet har inngått en avtale om å utvikle seks SMR-reaktorer for Tsjekkia og er i ferd med å utvikle tre for Storbritannia.
Men det er fortsatt en uprøvd teknologi. Erginbilgic innrømmet at han for øyeblikket ikke kunne vise til et fungerende SMR-eksempel, men sa at han hadde stor tro på det fremtidige potensialet.
Det er også bekymringer knyttet til kravene til vannforsyning fra datasentre og SMR-kjølesystemer. Derfor har selskaper som Google, Microsoft og Meta inngått avtaler om å kjøpe energi fra SMR-reaktorer i USA når de blir tilgjengelige.
BBC skriver at Rolls-Royce allerede er dominerende leverandør av motorer til store fly som Boeing 787 og Airbus A350, og har planer om å slå seg inn på markedet for neste generasjon smalskrogede fly som Boeing 737 og Airbus A320. Dette markedet er verdt 1,6 milliarder dollar – ni ganger så mye som markedet for brede fly.


