De siste årene har det blitt stadig flere tog på det norske jernbanenettet. Selv om togselskapene vil sette inn flere tog, er det ikke kapasitet på skinnene.

I dag kjører persontogene og godstogene i kø på mange linjer som i all hovedsak er milevis med ensporet jernbane. Den økte bruken av jernbane til både passasjer- og godstrafikk har ført til lengre reisetid og flere forsinkelser på grunn av sprengt kapasitet.

– Det gjelder både Kongsvingerbanen, Dovrebanen, til dels Østfoldbanen og Gjøvikbanen. Også i Oslo-gryta, med de banene som går der, begynner det å bli veldig fullt, sier faggruppeleder Stig Sætermo i Bane NOR til NRK.

Også Nordlandsbanen sliter med kapasiteten.

Det at de aller fleste kilometerne med jernbane her i landet fortsatt er enkeltsporede, gjør at forsinkelser fort forplanter seg i togtrafikken. Her kan ikke tog kjøre forbi hverandre. Raske passasjertog kan ikke passere tregere godstog. Det kan kun gjøres inne på stasjoner med flere spor, eller der det er bygget kryssingsspor.

For Sætermo er løsningen åpenbar:

– Det er jo umiddelbart å sette i gang med å bygge mer dobbeltspor. Det er den eneste medisinen vi har som kan gi mer tog, både person- og godstrafikk, på jernbanen, sier han.

I tråd med Hurdalsplattformen har regjeringen satset på å utbedre flaskehalser i togtrafikken, men dette har stort sett skjedd rund de største byene.

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

Bestill også:

Kjøp Kents bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.