1280px-Pavel_Fedotov_-_Сватовство_майора_-_Google_Art_Project

Pavel Andrejevitsj Fjedotov (1815-1852)

Olje på lerret, 58,3 x 75,4cm, Tretjakov-galleriet, Moskva.

Russisk titel Сватовство майора – Svatovstvo majora.

Fjedotov startet sin karriére som gardeoffiser, men viste tidlig et betydelig håndlag med vannfarger, og deltok i kveldsundervisning på akademiet i St. Petersburg. Han portretterte sine offiserskolleger, og laget i all hemmelighet også karikaturer. I 1844 tok han avskjed som offiser, for å vie seg til kunsten på heltid. Dette betydde at han ikke lenger fikk den ikke ubetydelige offisersgasjen, og måtte forsørge seg og familien helt på egen hånd.

Tretjakov-galleriets nettsider finner vi en utmerket gjennomgang av dette bildet. Interiøret antyder at vi er hjemme hos en velbeslått kjøpmann, og den stramme offiser må antas å først og fremst å være ute etter et rikt giftemål – og de vordende svigerforeldre ser fram til at deres datter giftes med en adelsmann. Men den unge dame virker ikke like overbevist. Giftekniven introduserer majoren, tjenestefolkene går til hånde – og katten passer sine egne saker.

Det sies ellers at Fjedotov skal ha opplevd slike situasjoner personlig, mot slutten av sitt korte liv var han selv på utkikk etter et rikt giftemål – men hadde ikke hellet med seg. Mange av hans senere bilder har nettopp frierer som motiv.

ANNONSE

Wikipedia-artikkelen gir flere biografiske opplysninger, og antyder, uten å si det direkte, at han var rammet av samme skjebne som senere rammet hans landsmann Mikhail Vrubel – med galskap og truende blindhet.

Det russiske muséet i St.Petersburg har en annen variant av det samme motiv, også fra 1848. Der mangler lysekronen, og bildet er ikke like krakelert som i Tretjakov-galleriet.

Krakelering oppstår som regel fordi det tynne ferniss-laget, som ofte påføres oljemalerier som beskyttelse, tørker (og trekker seg sammen) raskere enn oljefargene under – og dermed blir det sprekker.

ANNONSE
Liker du det du leser? Vipps noen kroner til Document på 13629