Hvor lenge skal galskapen pågå?

Christian Skaug

Norges, i særdeleshet Oslos, befolkning skiftes ut i stor hastighet til det som må kalles en øredøvende offentlig taushet. Omlag halvparten av innvandringen består av personer hvis velferdsavhengighet og lave yrkesdeltagelse er en formidabel trussel mot den offentlige økonomien, og hvis tribale kulturbakgrunn virker tillitsnedbrytende og svekker landets sammenhengskraft.

Tall fra SSB viser at antall nyankomne er gått ørlite grann ned de siste par årene, men forblir likevel det tredobbelte av det som var normalt frem til ca. år 2000. Det innvandrer nesten like mange mennesker som det fødes, og innvandringstakten er blitt nær fordoblet under den sittende koalisjonsregjeringen.

Norges befolkning ønsker helt klart ikke at det fortsetter på den måten, men politisk er problemstillingen knapt et tema. Det er som om David Cameron aldri skulle ha gitt en stemme til britenes frustrasjon ved først å erklære multikulturen død, for deretter å ta til orde for 75% reduksjon i innvandringen.

Det tales privat, og det tales og skrives i lukkede fora. Men offentlig er det fortsatt som om man var redd for å bli stemplet som en slags moderne Arne Myrdal om man skulle ha innvendinger mot det vanvittige som pågår, som om antall mennesker fra den tredje verden fortsatt bare var 30.000, og ikke nærmet seg 300.000. Det vitner om en feighet som er så gigantisk at det ville være høyst fortjent om man fikk et norsk motstykke til English Defence League til svar. Moralsk fortjent. Ikke politisk. Politisk ville det spille den herskende eliten rett i hendene. Den venter bare på et bevis på at det er folket det er noe galt med.

Men det demokratiske underskuddet vokser: hvem vil tale på vegne av de ressurssvake borgerne som rammes mest av folkevandringene ved at velferdsstaten forringes og det enkle arbeidet gjøres av utlendinger?

Ikke dem som tjener grovt på at boligprisene går opp og lønnsnivået holdes under kontroll ved økt tilstrømning av mennesker. Ei heller dem som tjener til sitt livsopphold ved å administrere den ulykksalige utviklingen. Den fremste aspirasjon for innfødte som ikke orker å motarbeide utviklingen blir dermed å etterstrebe en plass i et av disse to aristokratier (en miserabel profitt for salg av et land).

Likevel ser vi allerede tegn til at politiske talenter ikke vil la seg invitere inn i de miserable aristokratienes fisluktende salonger, men foretrekker den friske luften utenfor. I Nederland er det skjedd to ganger. Den første ble skutt, og den andre blir rettsforfulgt. Men det er neppe lenge til personer av denne støpning blir å finne i et europeisk regjeringskontor.

Leserkommentarer på Document er gjenstand for moderering, som ikke skjer kontinuerlig og under enhver omstendighet ikke om natten. Vi ønsker en respektfull tone uten personangrep, sleivete språk eller flammende retorikk. Vis særlig nøkternhet når temaet er følsomt. Begrenset redigering av skjemmende detaljer kan finne sted. Skriv til kontakt@document.no dersom du ikke forstår hvorfor en kommentar uteblir.

  • Anonym

    Flott artikkel Christian,

    er det mulig å sette tall på den muslimske innvandringen? Jeg må innrømme at det er den jeg i fremste rekke er motstander av. Antallet polske byggningsarbeidere bekymrer meg ikke i nevneverdig grad.

  • Anonym

    Du etterspør hvem som taler de rammedes sak. Som jeg skrev under en annen sak, hvis man skulle videreutvikle et allerede vellykket prosjekt (document.no) er politisk rettet arbeid viktigere enn for eksempel en papirutgave. Det er liten tvil om at standpunktene nettestedet representerer finner gjenklang på borgerlig side. Her er det potensial for økt politisk innflytelse.

  • http://document.no Marit

    Takk, Christian for en klargjørende artikkel ! Grafer kan si mere enn tusen ord !

  • Edvin Vik

    Mine barnebarn skal vite at jeg sa ifra:

    Valgets viktigste spørsmål (på trykk i avisen Agder rett før stortingsvalget 2009)

    Innvandrerbefolkningen er nå ca 500.000. Den vil nå 1 million om ca 15 år, ifølge beregninger fra SSB hvilket garantert er en underdrivelse da de konsekvent alltid har gitt for lave tall og også sjonglerer med begrepene for å unngå politisk ukorrekt kategorisering.

    Uansett er dette den største og mest dramatiske demografiske endringen i nyere norsk historie. I fjor kom det 35.000 asylsøkere og gjenforente til Norge. 15.000 søkte asyl og 20.000 kom på familiegjenforening. Det kommer enda flere i år. I følge SSB vil halvparten av Oslos befolkning være av utenlandsk opprinnelse i år 2030, der den største gruppen er muslimer med sin høye fødselsrate.

    Det er tall hinsides vår absorpsjonsevne. Det er en kolonisering av Norge. Dine (barne)barn blir en minoritet i sitt eget land.

  • Anonym

    5 biler bare? Men det er da ingenting. I Frankrike gikk det med 10 000 i carbeques når det stod på som verst. Da snakker vi!

    Slapp av, det går seg til, må vite. Og så må man vel se det som bedre at de frutrerte og diskriminerte unge nynordmenn lar det gå ut over ting og tang, heller enn at de tar med vold norske pikebarn på vei hjem en sen nattetime.

  • Anonym

    5 biler bare? Men det er da ingenting. I Frankrike gikk det med 10 000 i carbeques når det stod på som verst. Da snakker vi!

    Slapp av, det går seg til, må vite. Og så må man vel se det som bedre at de frutrerte og diskriminerte unge nynordmenn lar det gå ut over ting og tang, heller enn at de tar med vold norske pikebarn på vei hjem en sen nattetime.

    • http://document.no Marit

      Ja, dette er et voldtektsforebyggende initiativ, og bør derfor implementeres i ” Det nye, norske “VI”.

  • Anonym

    Nå ble nye innvandringstall for 2010 offentliggjort i dag.

    Europeiske innvandrere utgjorde 2/3 av nye innvandrerne i 2010, fordelt på 20 000 østeuropeere og nærmere 8 000 vesteuropeere.

    Antallet nye innvandrere fra Asia var også nærmere 8 000 og fra Afrika 4 600.

    14% av barna født i 2010 hadde to utenlandsfødte foreldre (8% fra Afrika/Asia, 6% fra Europa/Amerika).

    I tilegg hadde 12% av av de fødte barna én utenlandsfødt forelder. De aller fleste av disse har nok én etnisk norsk forelder (f.eks. norsk-svenske og norsk-filippiske par) men disse tallene inkluderer dessuten tilfeller hvor f.eks en norskfødt pakistaner har hentet ektefelle fra hjemlandet.

    Norges bank har anslått at innvandringen dette året og de neste to ville ligge på gjennomsnittlig 45 000. SSB kommer med nye prognoser for fremtidig innvandring i juli (de nåværende prognosene ligger altfor lavt).

    http://www.ssb.no/innvbef/tab-2011-04-28-01.html

    • Anonym

      Tallenes tale oppsummert hos Dagsavisen http://www.dagsavisen.no/innenriks/article515567.ece

    • Christian Skaug

      14% av barna født i 2010 hadde to utenlandsfødte foreldre

      På landsbasis, altså. Noen som kan spa opp det tilsvarende tallet for Oslo?

      • Anonym

        Jeg ser ikke fødseltallene for Oslo i 2010, men i aldergruppen 0-5 år er 25% norskfødte med to utenlandsfødte foreldre (12 781 av 50 541).

        Totalt utgjør barn med innvandrerbakgrunn 28.6% av alle barn mellom 0 og 5 år. Det er lavere andel enn for høyere aldersgrupper, så man kan jo lure på hvorfor. Mulig deler av grunnen er at flere av innvandrerforeldrene nå er norskfødte, så barna deres ikke kommer med i denne statistikken.

        http://www.ssb.no/innvbef/tab-2011-04-28-12.html

        • Christian Skaug

          Det er lavere andel enn for høyere aldersgrupper, så man kan jo lure på hvorfor.

          Jeg har også lurt litt på dette. De bruddstykker av informasjon jeg har snublet over, peker liksom i litt forskjellige retninger.

          Ifølge Oslo-speilet nr. 2 fra 2010 ble det i Oslo i 2009 født 3701 barn av en mor med innvandrerbakgrunn (dvs. selv innvandret eller barn av to slike), av i alt 10254 fødsler, dvs. ca. 36%, hvilket vel samsvarer brukbart med de 28,6% du oppgir, tatt i betraktning at de må være litt flere når ikke faren også har innvandrerbakgrunn.

          Samtidig vet vi fra pressen at ca. 40% av skolebarna i byen var minoritetsspråklige i fjor, en andel som har økt og fortsetter å øke med en prosent pr. år. Det siste skulle tyde på at omlag 45% av hovedstadens førsteklassinger, og gitt at trenden holder ca. halvparten av de nyfødte, er minoritetspråklige.

          Men de fleste minoritetsspråklige har innvandrerbakgrunn, eller hva? Så er det ikke en viss uoverensstemmelse mellom de 28,6% du har funnet, og de av presseoppslagene utledede 45% eller 50%?

          Kan differansen forklares med at mange norske flytter før barna kommer i skolepliktig alder, samt at tredje generasjon ikke er medregnet? I så fall er enten tredje generasjon i ferd med å bli stor, eller småbarnsforeldre rømmer hovedstaden (eller en kombinasjon av begge faktorer).

          Dette spørsmålet kunne vel vært noe mer belyst, for å si det forsiktig.

          • Therion

            Des Pudels Kern er vel mest trolig at tredje- og (fjerde-) generasjon ikke er medregnet – for de flestes vedkommende.

            (Helt utrolig hva som kan “bevises” med statistikk, om man er litt “kreativ”, og har noe å fortie).

          • Anonym

            “Tall fra Oslo Universitetssykehus viser nå at 7 av 10 fødende kvinner har innvandrerbakgrunn.”

            Kilde: “Minoritetshelse – en utfordring for helsevesenet”
            http://www.ahus.no/modules/module_123/proxy.asp?I=20559&C=979&D=2

  • Anonym

    Vi behöver inte dra så långt som till Malmö. I min gamla hemstad Göteborg bränns bilar varje dag, också utanför ghetton, senast i natt åtta stycken:
    http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.612147-atta-bilar-skadade-i-brander

    Göteborgsposten har sitt speciella pk-sätt att beskriva händelsen på:
    Där var det en bil som hade börjat brinna och fyra andra skadades.

    Plötsligt helt av sig själv började bilen brinna.
    Och fyra andra bilar blev skadade av att titta på at den första bilen brann.

    Vad är det man lär sig på journalistutbildningen nu för tiden?

    Länge sedan jag fotograferade “det nya Göteborg”. Ska göra det i helgen.

    • http://document.no Marit

      Kan ikke folk snart begynne å fatte at det er en KRIG på gang ? Den har pågått lenge, og blir stadig intensivert, rett foran øynene på oss. Og det kriges på alle plan, og med alle tenkelige midler, fra gateplan til Stortingets presidentskap.
      Vi nordmenn er en naiv og lettlurt folkerase. Ja, hvis det finnes raser da, vel å merke.

  • Anonym

    Det er mange andre gode grunner til å IKKE like NDL enn mangel på mot… Både formen og innholdet gjør gruppen til nyttige idioter for de som ønsker å kvele helt legitim opposisjon mot status quo.

  • Anonym

    Grunner til at folk skriver anonymt er mange. Karriere (økonomisk trygghet), sosialt press, ønske om frihet fra udødelighet i Google-tyranniets tidsalder. You name it. Flertallet her ser ut til å fortrekke anonymitet.

    Jeg ser ikke hva det har å gjøre med at NDL er et dødfødt prosjekt. Hva ønsker man å oppnå med å adoptere en form og et innhold som er fremmed for vanlige mennesker i Norge? Skal man få gjennomslag må man favne bredt, eller i det minste litt bredere enn slike grupper gjør. Mange er forstålig nok frustrerte og utålmodige etter å gjøre ”noe”. Da virker kanskje gatekamper med venstrebermen som en god ide. Problemet er at man ikke oppnår stort utover negativ oppmerksomhet.

  • http://document.no Marit

    Har noen myndighet tenkt tanken å ANSVARLIGGJØRE foreldrene til disse hæverksapostler ? Nei, jeg kunne tenke meg det. Det er vel de rasistiske nordmenn som er de egentlige skyldige, igjen. Hvis de er så forbasket frustrerte, hvorfor reiser de da ikke tilbake til hjemlandet sitt ? Det er vel fordi politiet der ikke tar med silkehansker på denne typen apestreker og hærverk.

  • Erik Gifford

    Edvin,
    jeg har ingenting å tape ved å fremstå ved fullt navn, men jeg har full fotståelse for de som ikke har den muligheten. Det vi kan gjøre er å vise en front mot pk-eliten i dagspressen. Jeg har valgt meg ut Dagsvisen. Der er det størst motstand å finne slik at det kan bli noen gøyale debatter. Noen andre fra doc gjør også det samme. Join the team.
    Jeg tror ikke tiden er modem for oss å prøve noen gateaksjoner. De demonstrasjonene som har vært gjennomført har ikke samlet nok folk til å få noen gjennomslagskraft. Det gjelder også noen heller tafatte kristne aksjoner jeg deltok i før jul.
    Enkeltmarkeringer utenfor Storting eller NRK har jeg mer tro på. Jeg tror det kan være mulig å samle 4-5 personer til slikt.

    • Anonym

      Jeg har lest noen av det du har skrevet på Dagsavisen. Saklige og informative innlegg. Det er én positiv måte å arbeide mot forandring på. Stå på videre i løvens hule. :-)

    • Herman Robak

      Skal du og jeg og vi to stå foran Tinget en dag og ymte om at det må gjøres noe som synes mot overfallsvoldtektene i Oslo? Om ikke for annet, så for tørrtreningens skyld? ;-)

      Hvis vi gjør det først, så kommer kanskje noen av Documents Venner og slår følge.

      • http://pulse.yahoo.com/_YNDW52V2MV26WEE57EWL2L7ODA Rubb –

        Er jeg i byen slår jeg følge. Bare finn et vettugt slagord.

  • http://document.no Marit

    woftime, en god ide’ ! Hva om vi kunne ha mulighet til å treffes regionalt ? Jeg synes å merke av hovedtyngden av kommentatorene er Oslobaserte. Og Documents venner har hatt flere møter med foredrag der. Og det er veldig bra. Vi mennesker er jo også sosiale dyr, og vi trives aller best sammen med meningsfeller.
    Selv bor jeg i Trondheim, og kunne veldig gjerne tenke meg å treffe likesinnede her i
    provinsen. Det er sikkert flere, men hvordan skal jeg få kontakt med dem ?
    Har redaksjonen adresselister ? Folk kan selvfølgelig velge å si nei. Men jeg er redd for at hvis de fleste skal forbli anonyme, blir vi bare en gruppe mennesker som syter og bærer oss på Doc. uten å nå ut med våre meninger.
    Gode ide’er om dette mottas med takk ! :)

  • Anonym

    Her var det litt mer konkret kritikk å svare på det. For å ta det siste først. Formuleringen ”gatekamper med venstrebermen” siktet ikke til overfallet på en enkeltperson under demonstrasjon mot NDL. Det siktet til den aksjonsformen som NDL/EDL legger opp til. Det var en spissformulering, noe som ikke burde være ukjent for deg av alle personer…

    Problemet med NDL er for det første at det er et politisk fremmedelement importert fra utlandet. Symbolbruken og retorikken er særegent engelsk. Vi har ikke den samme historien, og det fremstår som overdrevent krigers for den jevne nordmann. For det andre tiltrekker slike aktivistiske organisasjoner personer vi absolutt ikke ønsker i en høyst reell politisk kamp. Situasjonen er ikke kommet dit ennå at man trenger gatekjempere (mulig du er uenig, men da har vi litt forskjellig virkelighetsforståelse). Som om ikke det var nok demonstrerte NDL problemet med infiltrasjon fra ekte nazister.

    Jeg er ikke uenig med deg i at det er viktig å få med folk fra alle samfunnslag. Men akkurat derfor må det skje innenfor rammer som er seriøse og troverdige for folk flest. Politiske partier, organisasjoner og informasjonskanaler som Document.no er veien å gå. Ikke marginaliserte og useriøse grupper uten bred appell. Som sagt, jeg forstår at man føler en trang til å gjøre noe, men det finnes gode og dårlige måter å bekjempe den rådende venstreradikale dominansen på.

  • Anonym

    Dette var kanskje litt i overkant paranoid ja ;-) Mye av det document.no står for har støtte langt inn i de etablerte partiene, men i visse deler av samfunnet regnes SV som et moderate. Da blir fort document.no ekstremt. Tror ingen her har særlig mye å frykte hva angår liv og helse. Det de fleste frykter er nok problemer med fremtidige arbeidsgivere. Det er forstålig, men det finnes mange måter å jobbe på som gir liten eksponeringen. Hver enkelt må finne ut hvordan man ønsker å bidra. Det viktige er at man står for meningene sine i møte med andre mennesker utenfor internett.

  • Anonym

    To nyheter underbygger Christians Skaugs innlegg:

    Aftenposten hadde en liten artikkel om at 1 av 4 Oslo-velgere har minoritetsbakgrunn.
    http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article4104122.ece
    Ikke veldig oppsiktsvekkende, tatt i betraktning at det samsvarer med det tall man mener å ha hørt tidligere.

    Imidlertid, konverteres tallene i Aftenpostens tabell av antall stemmeberettigede med forskjellige opprinnelse, finner man økningen fra 2007 i prosent:

    Pakistan: 14%
    Somalia: 41%
    Irak: 31%

    Dette altså økning stemmeberettigede bare i løpet av de siste – FIRE – år!

    Den andre nyheten gjaldt AP-politiker Khalid Mahmood, som foreslår gratis barnehave i innvandrertette strøk for etniske norske.
    http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article4105305.ece

    I intervju med NRK, nevnte han, at i tillegg til manglende norsk påvirkning fra andre barn, var det også et problem at mange av de ansatte i barnehavene heller ikke snakket godt norsk og at de hadde manglende kjennskap til norsk kultur.

    Nå når selv politikere med innvandrerbakgrunn kommer med slike utspill, er det grunn til å reagere. Typisk har slike problemer blitt avdramatisert med at det vil “gå seg til” eller konsentrasjon av innvandrere er egentlig et levekår/fordelingsproblem.

    Men det hele blir komisk i det man omgår å snakke om det egentlige problemet:

    Når skal det bli akseptert å erkjenne (også av politikere og andre prominente) at vi har fått alt for mange innvandrere innvandrere, i løpet av alt for kort tid?

    Jeg er pessimist. Utviklingen er irreversibel, og vil trolig utvikle seg eksponentielt.
    Forslag til det som kan bli mitt nye hjemland, mottas med takk!

    • http://document.no Marit

      Jeg har vært i de Baltiske stater nylig. Ingen “berikere” å se der. Man føler seg trygg over alt. Estland, Latvia og Litauen kan derfor anbefales.

    • Olav 3

      Regner med at et besøk i Spania (Andalucia f.eks.) vil kunne gi deg ide om nytt hjemland; gitt at du har lett for å skaffe intektsgivende arbeide, eller stevner mot snarlig pensjonsalder.

      Det er en meget tung og rik kultur, med overlevering som fortsatt fundament.
      Her hjemme har 68-erne og venstresiden fått oss til å forkaste mye av det som virket, etter å ha blitt overlevert gjennom generasjoner.
      Her skal humanioraakademia gjøre det oldemor og bestemor klarte, som de gode omsorgspersoner de var. Det er èn grunn til at skolen sliter med disiplin ol.

      I motsetning til landet med penger på bok (pensjonsfond for utlendinger, som jeg kaller det), har Spania kjøpt seg hypermoderne infrastruktur (også med norsk støtte; EØS-kontingent). Meget viktig for alle land, bortsett fra ett eneste, der hverken politikere eller befolkning har forstått dette. Spanjolene er ledere på hurtigtog i Europa nå.

      Ved besøk i spanjolenes land, tar man seg i å lure på om de i det hele tatt har hatt med 68-ere og raddiser å bestille. Tross sterk sekularisering, har de beholdt sine riter, noe påskefeiringen viser, med opptog de slett ikke har tenkt å la bli med, selv om “maurerne” er på vei tilbake.

      Jeg mener å se hvor skadelidene vi er, når jeg ser kulturen i Andalucia. De som har “herjet” her hjemme, har lite annet enn tomhet å tilby i erstatning. “Hva vil det si å være norsk?”, skremmer de hvermansen med; som slett ikke makter å si det, uten å bli plukket i filler av akademisk demagogi.
      Spør du unge mennesker i sørlige Spania om hva de synes om marokkansk innvandring, svarer de at de er glade i sitt samfunn og sin kultur, og at de ikke ønsker at de fra den andre siden av Gibraltar skal forandre denne til noe som likner deres!
      Derfor er jeg skeptisk til mye av “doktoreringen” i forhold til Islam, som jeg ser mye av her, og andre steder på nett, og som skal tjene til motstand. Jeg tror jeg vet at dette interesserer de fleste potensielle “sovende” mitt i ryggen.
      Mer realpolitisk argumentasjon, tror jeg vil vekke fler.

      At nordmenn betaler trygd og pensjon på permanent basis for utlendinger som aldri har tatt i en spade, i stadig økende antall, kan alle begripe ikke lar seg gjennomføre!
      Når i all verden skjedde overgangen til dette “fenomenet”? Det har da ingen ting med avtalen i “spleiselaget” å gjøre!

  • http://pulse.yahoo.com/_BA2YY4NLWI32GCIQUC5EBTZTKU Svartskarven Skarven

    Debunking…. Et godt begrep som fester seg på bloggosfæren. Harde tall og fakta for å knuse PK propagandaen.

    Dagens er at islam er motivasjon for kun 5 (!!) terror angrep i Europa..
    http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4105170.ece

    Noen burde grave litt i bakgrunnsmaterialet og tilbakevise punkt for punkt.. For dette er favoritt argumenter i debatten, på samme vis som feks de store tallene med polske og svenske innvandrere til Norge.

    Så hva er galt med tallene? Jo jeg gjetter følgende: Hvis du er ung sint anarkist/autonom og bor i feks Tyskland. Og du brenner BMW biler som “tilhører jappene” i nabolaget fordi du vil bekjempe “gentrifiseringen som medfører prisøkning i nabolaget”, gjerne satt i en generell sammenheng med “nato imperialismen” osv osv- da er du terrorist i statistikken…

    Er du ung sint muslim som brenner biler i nabolaget, uansett modell og prisklasse. fordi du ikke liker at noen i det hele tatt har noe du ikke har. Eller det bare er en krigersk handling mot samfunnet du lever i fordi du har pubertale drømmer om tidligere islamsk storhet og er forbannet på “natos imperialisme mot muslimene, osv osv osv,.. Ja da er du bare ungdomspøbel på statistikken.

    Hadde du latt disse to argmentere for sine handlinger uten språkproblemer ville man sett at begges argumenter var på tynn is og at begge sliter “en smule” med kvaliteten på sin politisk motiverte handlinger.

    Og da blir tallene ganske anderledes for å si det slik…

    Så har vi jo “nynazisten som banker opp en afrikaner”… Politisk vold kalles dette i mange land, og havner vel også i slike statistikker.

    Oppbanking, ran og voldtekt av hvite derimot?

  • http://pulse.yahoo.com/_BA2YY4NLWI32GCIQUC5EBTZTKU Svartskarven Skarven

    Kan ikke du kontakte din landsmann Affes statistikk blog? Han er flink til å visualiserere tall.. Da kan man feks lage den samme terror statistikken for Sverige, men med den forskjell at man kan finne tallene for antall brente biler. (noe som er mer eller mindre hemelighetsstemplet av svensk media, men som lakk ut via brannvesents fagpresse hvis jeg ikke husker helt feil. Forsikringsbransjen burde ha ganske nøyaktige tall, og sverige har en veldig god openhets politikk hvis man bre om informasjon..

    Man kan ikke telle hver bil som et attentat, man burde vel gruppere de på sted og tidpsunkt da man gjerne brenner flere om gangen..

    Så var det skoler… Barnehager,, Biblioteker.. Det hører også med i dette bildet tydeligvis.

  • Anonym

    Språket er fortsatt like fargerikt som i gamle dager ser jeg. ;-) Hva håper du å oppnå med karakteristikkene dine? På meg virker det som du er mer opptatt av å skjelle ut andre enn å få noe gjort. Man kunne fort mistenke deg for å bedrive brønnpissingen her.

    Jeg antar vi deler ønsket om redusert innvandring og strengere krav til integrasjon? Det betyr at du enten tror stilen din skal vekke folk fra dvalen eller så driter du i om man oppnår noe. Et tredje alternativ er at du er Kari Helene Partapuoli ”undercover”. Det ville forklare en del.

    Jeg avviser ikke kjernen i argumentet ditt om at norsk samfunnsdebatt er preget av en klam konsensus styrt av et venstreradikalt hegemoni, men form og innhold betyr noe i politikk. Du fanger flere fluer med en dråpe honning, enn ei tønne eddik. Spørsmålet hver enkelt bør stille seg er hva man ønsker å oppnå, og om det man gjør bidrar til å nå målet.

    Det er kanskje vanskelig for deg å tro, men noe av oss er i stand til å være systemkritiske uten å kaste normal folkeskikk over bord. Hvis det gjør meg til en snobb, så tar jeg det som en hedersbetegnelse. Heller snobberi enn rennesteinsdemagogi.

  • Anonym

    Med andre ord så koker det ned til deg selv og ditt eget ettermæle.

    SIAN er jeg i utgangspunktet mer positivt innstilt til selv om tonen kan være unødig hard. Problemet med den aggressiv stilen er at man ender opp med å tale til menigheten fremfor å overbevise tvilere om islams negative sider. Du etterlyser støtte til alternative uttrykksformer, men ser ikke at disse ekstreme uttrykkene bare skremmer bort vanlige folk. Målet med informasjonsarbeid er å nå nye grupper.

    FrP med sin moderate kritikk av innvandringspolitikken og i de senere år av islam får støtte fra rundt en fjerdedel av folket i valg. Spørreundersøkelser tyder på at opp mot halvparten av hele velgermassen støtter de i innvandringspolitikken. Er det ikke da en god idé å overbevise flest mulig om at innvandringen er av eksistensiell betydning og bør trumfe andre politiske spørsmål? Resultatet ville bli FrP i regjering og/eller at andre partier implementerer FrPs politikk fullt ut.

    • revkrok

      Tiltredes

    • Edvin Vik

      Frp’s politikk for 30 år siden kunne gjordt en forskjell. Hva stemte du da? Frp’s politikk i dag (i regjeringssamarbeid med Høyre?) gjør ingen forskjell. Til og med Demokratenes politikk ville kun utsette det uunngåelige. Det er enkel demografi og matematikk.

      I mellomtiden kan du og alle andre anonyme PUK-snobber, med mindre dere blir sittende fast i den stadig voksende groruddalen, fortsatt leve et godt liv og kunne rakke ned på “rennesteinsdemagogene”. Deres (barne)barn vil nok se annerledes på det.

      • Anonym

        Hvis slaget er tapt hvorfor engasjerer du deg? Tror du barnebarna dine kommer til å bry seg om noen utblåsninger på internett hvis Norge er blitt et islamsk emirat? De kommer til å spørre seg hvorfor du ikke stilte til valg, i siste instans hvorfor du ikke grep til våpen! Innsatsen din står ikke i stil til det dommedagsscenarioet du presenterer. Du skal gjerne få avslutte diskusjonen med en saftig utskjelling for dette blir siste ord fra meg :-)

  • http://profiles.google.com/frankcato frank cato Lahti

    Vil bare være kort ift det du sier om organisering og det å kunne informere eget nettverk uten å være redd for å bli hacket.. Der er løsninger som umuliggjør hacking og sporing, både ift hvem som sender, hvem som mottar og hva som sendes og mottas. Og innenfor samme “verktøy” så vil man kunne bygge og ha “kontroll” på nettverket sitt, anonymt eller ikke. Å dette vil være nyttig ift å vite om noen er infiltrører, om noen forsvinner osv..

    Det som er folk er redd for ift det å komme ut av skapet er at vi er redd for hva som er oppfatningen generelt i samfunnet.. Selv om vi i egen omgangskrets har stort sett samme holdninger og oppfatninger så er vi fortsatt usikre ift om det er andre “lommer” der ute… For det man ser er enkeltindivider som tør stå fram med budskapet sitt.. Og det tar ikke lang tid for at de blir “hunted down” og idiotforklart, farliggjort og fremmedgjort. Selv om det er en norsk nordmann i fra Norge… Det er den frykten som gjør at mennesker ikke tør stå fram. Men hadde man klart en organisering i det skjulte, til at medlemsmassen viste at man var en bærekraftig organisasjon som faktisk representerte et snitt av den norske befolkningen så ville det være en maktfaktor som ikke kunne bortforklares og idiotforklares eller forfølges, hverken av politiske myndigheter eller av innvandringssamfunnet.

    Det tror jeg uten tvil er veien å gå…