Russland var lenge i ledelsen under poengutdelingen i Eurovision Song Contest 2015, men ble tilsynelatende feid av banen av svenske Måns Zelmerlöw (med sitt selvgratulerende vers: «We are the heroes of our time») i det lange løp.

I salen heiet publikum høylytt på Sverige mens de to landene lå og knivet, og det var ved flere anledninger tilløp til buing mot Russland, slik som under fjorårets arrangement.

Arrangørene kjenner til resultatene før de presenteres, og poengutdelingens rekkefølge baseres på denne kunnskapen for å gjøre programmet mer spennende.

Man gav inntrykk av at det russiske bidraget, ved en tydelig rørt Polina Gagarina, ville gå av med en komfortabel seier. Det vil si inntil en knusende snuoperasjon i favør Sverige plutselig sparket inn.

ANNONSE

Da poengene var ferdig telt opp, lå Sverige på 365 poeng – hele 62 poeng foran andreplassen Russland på 303. En massakre.

Mistanker

I fjor leste jeg meg gjennom det offentlige tallmaterialet for poengutdelingen, og oppdaget som antatt at fagjuryene hadde vært langt mer favorable overfor den skjeggete transvetitten Conchita Wurst enn seerne.

conchita_wurst_orf_01_orf_by_thomas_ramstorfer

De hadde også vært betydelig mer kritiske til det polske innslaget, som inneholdt brystfagre jenter av den mer tradisjonelle sorten – kritisert for å ta vekk fokuset fra musikken med sine kjønnsuttrykk, interessant nok av den samme politisk korrekte pressen som var så begeistret for Conchita.

Også i år hadde jeg mine umiddelbare mistanker om at utfallet, i hvert fall til en viss grad, var politisk styrt av fagjuryene, og oppsøkte straks hjemmesidene til Eurovision, hvor jeg regnet meg manuelt gjennom de publiserte dataene.

Og ganske riktig: Om publikum hadde fått bestemme på egenhånd, slik som de gjorde før ordningen med fagjuryer ble innført i 2009, ville Russland ha endt opp med 278 poeng, og Sverige med 277.

Politisk tilsnitt

Russland var vert for Vinter-OL i fjor, som viste seg å være en vellykket propagandaseier for Putin, og i 2018 skal de være vertsnasjon for VM i fotball. At Eurovision avholdes i Moskva i 2016 er nok det siste man ønsker, både med tanke på den geopolitiske situasjonen, og ikke minst med tanke på situasjonen for homoseksuelle i Russland.

Arrangementet er en viktig tilstelning for nettopp LHBT-miljøet. Mange ville nok mene at det hadde vært uheldig og direkte pinlig om Eurovision ble avholdt i Russland neste år (hvem vet, kanskje ble også Putin lettet?).

Originalitet er en av de fire sentrale kriteriene som fagjuryene skal dømme sangene etter.

Sverige stilte med en låt mistenkelig lik sanger som har toppet de internasjonale hitlistene de senere årene, herunder Diamonds av Rihanna og David Guettas Lovers On The Sun. Selv undertegnede, som ikke er annet enn en passiv lytter til slik musikk, reagerte øyeblikkelig på likhetstrekkene. Visste ikke fagjuryene bedre?

Og er de virkelig så radikalt i utakt med seerne når det kommer til musikksmak som poengdifferansen gir uttrykk for?

 

ANNONSE
Liker du det du leser? Vipps noen kroner til Document på 13629