Aften skriver 14.april om en liten gruppe etnisk norske foreldre står frem og forteller om hvordan virkeligheten er når man er minoritet i eget land.

Journalist Andreas Sletholm følger opp utviklingen i Groruddalen og har snakket med en gruppe foreldre på Furuset. De er mest bekymret for læringsmiljøet for barna på skolen. De norske er en ytterst liten minoritet, og får beskjed om at de ikke bør bruke opp plassen på leksehjelp. Andre trenger plassen mere. Men hva da med læringsbehovet til de norske barna?

?De opplever at skolenes ressurser i stor grad går med til å løfte de svakeste elevene. Flere har fått mer eller mindre direkte beskjed om ikke å benytte seg av skolens leksehjelp. Malmstrøm måtte leie en privat engelsklærer etter at sjetteklassingen selv klaget over at han ikke lærte noe i timene.

– Og skolene graver hodet litt ned i sanden når vi prøver å snakke med dem om disse problemene, sier Hovland.

 

Det multikulturelle samfunnet gir noen alvorlige utslag. Morten Malmstrøm setter noen enkle ord på situasjonen:

Før flyttet man etter jobben, nå flytter man etter skolen.

Artikkelen kan leses her: http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article4093537.ece