Nytt

Ben Ali-regimets fall i Tunisia avstedkom ikke bare glede og ønsker om å bidra til en bedre fremtid for landet. Det førte ganske snart også til en gjenopptagelse av båttrafikken med illegale innvandrere til Europa.

Båtene fra Tunisia til Pantelleria og de pelagiske øyer, hovedsakelig Lampedusa, var et stadig tilbakevendende problem i Italia på 1990-tallet. Mot slutten av tiåret ble det redusert betraktelig takket være avtaler mellom Tunisia og Italia med sikte på å stanse trafikken i bytte mot investeringer i den nordafrikanske staten.

Siden fikk man også i stand en ordning med Libyas diktator Ghadaffi, og det ble som følge av dette et adskillig mindre problem å hindre de langt færre båtene å komme seg inn i italiensk territorialfarvann.

Men nå er altså trafikken fra Tunisia i gang igjen. Mellom torsdag kveld og fredag morgen kom det 831 tunisiere til Lampedusa i tolv forskjellige båter. Og fredag ettermiddag kom det flere båter med tilsammen omlag to hundre personer ombord. De siste 48 timer er det trolig tale om mer enn 2000 mennesker. I det hele tatt en situasjon som raskt kan komme ut av kontroll hvis den vedvarer.

Italias innenriksminister Maroni uttaler til pressen at omstendighetene innebærer risiko for såvel en humanitær nødsituasjon som forsøk fra både terroristers og rømte forbryteres side på å komme seg ubemerket inn i Europa. Politiberedskapen er derfor øket betraktelig de siste dagene, og Maroni har bedt sine EU-kolleger om et hastemøte for å drøfte hva som må gjøres.

Ved revolusjonen i Egypt faller det naturlig å spørre seg om man vil oppleve en lignende økning i trafikken derfra også. Med sine over 80 millioner innbyggere kan Egypt i så fall skape langt større problemer enn Tunisia. Hvis mange nok bestemmer seg for å ta «havets motorvei» til Europa, kan de europeiske middelhavslandene ganske raskt ende opp med noen vanskelige dilemmaer.