- En sjø av blod

Hans Rustad

Noen har åpenbart mistet hodet på desken i Aftenposten. Forsiden er som ventet (“Vi var midt i en krig”), men inne i avisen spriker det i alle retninger. Politisk redaktør Harald Stanghelle inntar den moderate rollen som rommer mange agendaer, alt etter situasjonen. Denne gang peker han på hvor kynisk Midtøsten-politikken er: både kvartetten og Egypt står bak blokaden.
En viktig påpekning.

Men dobbeltoppslaget på side 16-17 går helt av skaftet: “Båten ble til en sjø av blod”. Det er hype i n’te potens, og man tror nesten det må være ironisk ment. Overskriften har ikke dekning i teksten, overhodet. Den er refererende, bredvinklet, fragmentarisk. Men bildet av tyrkiske Nilufer Cetin med sin ett år gamle sønn, gir et inntrykk av autentisitet og dramatikk.

Noen har fått en idé på desken og lager tidenes Tarantino-overskrift. Men hvor er kontrollen og selvkritikken? Det er usannsynlig at noe slikt kan slippe gjennom uten godkjenning.

De to sakene fra erfarne Alf Ole Ask i Washington og John Harbos kommentar, bekrefter en avis som spriker.

Alf Ole Ask skriver bevisst og systematisk med en vinkling som beskjærer virkeligheten. Viktig informasjon utelates. Han viser til hvor skadelig hendelsene på “Mavi Marmara” var for USA forhold til muslimske land og sanksjonene mot Iran spesielt. Men ikke med ett ord nevner Ask at Tyrkia i lang tid har sendt signaler som gjør at flere stiller spørsmål om landet fortsatt tilhører Vesten. Ingenting om at Tyrkia åpenbart ønsker å bruke denne saken og pisker opp stemningen.

Bildet er komplisert. Ask gjør det enkelt: dumme, brutale Israel som lager forviklinger for USA. Det underliggende spørsmål er: hvor lenge kan USA tolerere at dets nasjonale interesser kompromitteres av Israels brutalitet?

Det er en gjenganger også i NRK: USA ville gjerne fordømt Israel, men kan ikke av hensyn til innenrikspolitiske maktforhold, dvs den jødiske lobbyen. At denne lobbyen i virkeligheten er amerikanere flest, nevnes ikke. Slik har en klassisk antijødisk myte fått fotfeste og legitimitet i offentligheten: myten om jødisk makt og innflytelse, og gripes begjærlig av muslimer som får den inn med morsmelken.

Men verst er John Harbo, hvis spalte er på linje med “Sjø av blod”-overskriften. Han går like godt tilbake falangistenes massakre på palestinere i flyktningeleirene Sabra og Shatila i 1982 og lager dermed en kronologi over det verste Israel har vært med på. Men en grusomhetskalender over Israels gjerninger uten å nevne motpartens, er et dårlig partsinnlegg, en moralisering over historien. Gymnasiaster kan hengi seg til denne selvtilfredsstillelsen, ikke en erfaren reporter som attpåtil har vært Midtøsten-korrespondent i flere år, med base i Beirut.

Harbo beskriver hvordan Israel har forsøkt å få kontroll med mediedekningen. Harbos artikkel er et godt bevis på hvorfor. For mange journalister er ikke interessert i fair play.

Ensidigheten gjør at selv gode israelske skribenter kommer skjevt ut. David Grossman er en kjent og kjær stemme for mange. Han skriver i the Guardian om sorgen over sitt land, dumhetene det begår. Det er innlagt mange forbehold og kritiske bemerkninger om deltakerne på flotiljen og organisatørene bak, men de drukner i fordømmelsen av eget land, fordi artikkelen hans rammes inn av Harbo, Ask og Stanghelle. Det finnes ingen gjenklang for den tragedien som utspilles, kun fordømmelsen og moraliseringen. Heller ikke oversettelsen har den rette musikalitet.

Alan Dershowitz er advokat og kjent forsvarer av Israel. Han behandler affæren ut fra en legal synsvinkel. Blokaden er legal, også bording i internasjonalt farvann er etablert praksis. Alt det Israel har gjort og gjør er gjort av andre tidligere: USAs blokade av Cuba, og inspeksjoner av skip i internasjonalt farvann. Hva så med “fredsaktivistene”: språkbruken sier noe om hvor man vil.

Third, were those on board the flotilla innocent non-combatants or did they lose that status once they agreed to engage in the military act of breaking the blockade? Let there be no mistake about the purpose of this flotilla. It was decidedly not to provide humanitarian aid to the residents of Gaza, but rather the break the entirely lawful Israeli military blockade. The proof lies in the fact that both Israel and Egypt offered to have all the food, medicine and other humanitarian goods sent to Gaza, if the boats agreed to land in an Israeli or Egyptian port. That humanitarian offer was soundly rejected by the leaders of the flotilla who publicly announced:

“This mission is not about delivering humanitarian supplies, it’s about breaking Israel’s siege on 1.5 million Palestinians.” (AFP, May 27, 2010.)

The act of breaking a military siege is itself a military act, and those knowingly participating in such military action put in doubt their status as non-combatants.

It is a close question whether “civilians” who agree too participate in the breaking of a military blockade have become combatants. They are certainly something different than pure, innocent civilians, and perhaps they are also somewhat different from pure armed combatants. They fit uncomfortably onto the continuum of civilianality that has come to characterize asymmetrical warfare.

Finally, we come to the issue of the right of self-defense engaged in by Israeli soldiers who were attacked by activists on the boat. There can be little doubt that the moment any person on the boat picked up a weapon and began to attack Israeli soldiers boarding the vessel, they lost their status as innocent civilians. Even if that were not the case, under ordinary civilian rules of self defense, every Israeli soldier had the right to protect himself and his colleagues from attack by knife and pipe wielding assailants. Less there be any doubt that Israeli soldiers were under attack, simply view the video and watch, as so-called peaceful “activists” repeatedly pummel Israeli soldiers with metal rods. Every individual has the right to repel such attacks by the use of lethal force, especially when the soldiers were so outnumbered on the deck of the ship. Recall that Israel’s rules of engagement required its soldiers to fire only paintballs unless their lives were in danger. Would any country in the world deny its soldiers the right of self-defense under comparable circumstances?

Summen av alle de sprikende faktorene i Aftenpostens dekning gjør at andre fortolkninger ikke bare holdes ute. De blir uforståelige, jfr. Grossman. Slik forvandles vi alle sakte, slik at andre forklaringer blir ubegripelige.

The Gaza flotilla attack shows how far Israel has declined
The closure of Gaza is the consequence of a clumsy, calcified policy, which resorts by default to the use of massive force

Israel’s Actions Were Entirely Lawful Though Probably Unwise

Leserkommentarer på Document er gjenstand for moderering, som ikke skjer kontinuerlig og under enhver omstendighet ikke om natten. Vi ønsker en respektfull tone uten personangrep, sleivete språk eller flammende retorikk. Vis særlig nøkternhet når temaet er følsomt. Begrenset redigering av skjemmende detaljer kan finne sted. Skriv til kontakt@document.no dersom du ikke forstår hvorfor en kommentar uteblir.

  • http://www.tankekorset.com Tankekorset

    Flere kaller imidlertid IDF-soldatene for “pirater”, fordi de bordet skipene i internasjonalt farvann, noe som angivelig ikke skal være lov. Dette er,etter hva jeg har lest meg frem til, tull. I de internasjonale humanitære lovene står det nemlig følgende i:

    SECTION V : NEUTRAL MERCHANT VESSELS AND CIVIL AIRCRAFT

    67. Merchant vessels flying the flag of neutral States may not be attacked unless they:

    (a) are believed on reasonable grounds to be carrying contraband or breaching a blockade, and after prior warning they intentionally and clearly refuse to stop, or intentionally and clearly resist visit, search or capture;

  • arildnordby

    Tankekorset:
    Det som manglerher er:
    1. eksplisitt referanse/lenke

    2. En uttrykkelig presisering at dette gjelder forholdene i intenasjonalt farvann, og ikke kun i nasjonalt farvann (det finnes begrensninger på hvilke maktmidler staten kan benytte seg av i nasjonale farvann, også!)

    Kan du bringe klarhet på de to punktene?

  • arildnordby

    Så har pøbelbrenning av biler kommet til Galgeberg, Oslo også:
    http://www.dagbladet.no/2010/06/02/nyheter/innenriks/bilbrann/11968511/

  • arildnordby

    Alan Dershowitz har en utmerket gjennomgang her:
    http://frontpagemag.com/2010/06/02/israels-actions-entirely-lawful-2/

  • SpacemanSpiff

    VG er ikke særlig bedre. Overskriften der lyder slik: Hyller hæren etter blodbadet, illustrert med et bilde av jublende Israelere.

    Det minner meg om Øystein Sunde som sang “Smi mens liket er varmt”.

  • Jan Hårstad

    @Harald Stanghelle. Julien Benda (1867-1956)
    utga i 1927 en klassiker som het La trahison des Clercs,Klerkenes forræderi,som satte søkelyset på den kategori intellektuelle som solgte sine evner hundre prosent til de aktuelle makthavere og dens frambrakte Zeitgeist.

    En slik intellektuell klerk går aldri noensinne mot strømmen, det er imot hele hans vesen.
    Av alle norske klerker som har vært samtidige med meg er Harald Stanghelle i særklasse Overklerken. Nå kjenner jeg hele hans vesen så godt at jeg kan på forhånd si hva han kommer til å skrive. Det har jeg også gjennom mange år gjort.

    Her skal bare kommenteres litt til dagens “Tårer for Gaza” (vilken tittel!!) i Aftenposten 2 juni 2010:

    Som alle andre forteller Stanghelle om hvor ekstreme forhold (fattigdom,etc) som palestinerne lever under. Til dette er å si at alle palestinske kritikere som våget å si noe sant til lederne av Fatah, hadde som hovedtema at Arafat-banden overhodet ikke interesserte seg for å løfte levestandarden og kloakksystemene i Palestinas selvstyreenklaver.

    Høyst sannsynlig ble det tenkt slik at såfremt palestinerne fortsetter å være utpint av nød,ville de være gode Jihadister.

    Da jeg var Palestinaaktivist på 70-tallet var jeg i leire både i Syria og Libanon. Den arabiske undertrykkelsen av palestinerne var nådeløs; det dinglet hengte palestinere i Damaskus jevnlig. Det er KUN når det er israelere som undertrykker palestinere som Klassekampen får opp noen form for pasjon i sin avis,ellers burde avisa het Klassesamarbeid.
    Som gamle mler Tor Halstvedt påpekte i en kronikk i Aftenposten 26 mai 2010: hvis du ikke er akademiker har du ingen tilgang til det nåværende “venstres” verden.

    Tilbake til Stanghelle som sveiper innpå Mubarak-regimets “redsel for alt som smaker av islamsk fundamentalisme.”

    Så enkelt er det ikke. Mubarek sjokkerte en delegasjon EU-politikere under siste Gazakrig,januar 2009, ved å si: Hamas må ikke vinne denne krigen.
    Allerede under Sjeik Yassin på 1990-tallet dro
    Hamas seg inn i en politisk-militær allianse med Iran. Tankegangen som de militære lederne i Teheran/Damaskus samt Khaled Mashaal(hamas) hadde, var at krigen skulle frambringe en revolte inni Egypt for også Muslim Brotherhood har dratt seg inn i Iran-Syria-Tyrkia aksen.

    Hizballah-tv,dvs Al-Manar,rettet alle propaganda for en Intifada i Egypt. Som en analytiker beskrev situasjonen: “By endorsing the iranian agenda,Hamas has brought the Iranians to Egypts eastern border.”

    Stanghelle skriver: “Israelske analytikere er meget opptatt av om mandagens blodbad vil føre til langvarig skade på Israels meget viktige partnerskap med Tyrkia.” Jeg leser også israelske aviser, men jeg finner ikke noe sånt i det hele tatt. Det jeg derimot finner er talsmenn for militæret som sier at israel vil få det tøfft i neste krig da Tyrkia høyst sannsynlig vil opptre som logistisk base for
    Iran-Syria-Hizballah-Hamas.

    På den internasjonale scenen er det nå Tyrkia som tordener hardest mot Israel og truer militært. En kan tenke seg det scenario at det egyptiske muslim brotherhood klarte å styrte Mubarak, vilket er en reell affære. Da ville nok en toppmoderne arme,utstyrt med amerikanske våpen, gå inn i blokken Iran-Tyrkia-Syria.

    Stanghelle skriver at Obama vil bygge USAs bro
    til den islamske verden. Riktig, men vilken bro,skriver han ikke noe om. John Brennan, som sitter i det Nasjonale Sikkerhetsrådet, hevdet nylig at det “offisielle” USA må slutte å bruke slike ord som “jihadist” og “Islamists”.

    Overført fra semantikk til militærpolitikk,betyr dette at Israel ikke lenger skal se det slik at de har noen dødsfiender i det globale Jihads islamister,dvs Israel må berede seg på et opphør av en jødisk stat.

    Som tyrkisk-tyske forfatter Zafer Senoca skrev i Welt 29.12.2007:

    “Islams sanne ansikt møter man ikke på en tysk islamkonferanse. Man møter det i land som Pakistan. Dette Islam har startet en tredje verdenskrig. Men verden oppfører seg som om de overhodet ikke skjønte noe av dette.”

    Og hva så med det offisielle Stanghelle-Norge?
    Francisco Gil-White kom med denne bemerkningen allerede 29 oktober 2005:

    “Norwegian diplomats are the advanced guard of the US-European empire. They helped destroy Yugoslavia. They set Israel on the path to destruction. Now they will finish destroying Sri Lanka.”

    En kar bemerket her at det på document er for lite oppmerksomhet rundt de ti døde ombord på Mavi Marmara.
    For bare noen uker siden gikk Sunni-islamister inn i en Ahmadiyamoskee i Lahore og sprengte 70 mennesker i lufta. Hvor var de norske humanistene da, eller når det drepes hundretusener på slike steder som Darfor og Congo?
    Nei,da er det langt tryggere med “Tårer for Gaza”. Stanghelle trenger ikke å være redd for sin godt betalte jobb, Norges ledende betalte klerk.

  • http://Suprafon Suprafon

    Med John Harbos kommentar og oppslaget om en “sjø av blod”, har Aftenposten-journalistikken gått helt av hengslene. Harbos kommentar er redselsfull i sin imbesille velde der han gir bordingen av konvoiskipene samme status som Shatila-massakren. Harbo setter likhetstegn mellom elementer i øst og vest, og resultatet blir en ligning (lignelse) som gjør virkeligheten til et blodsmysterium. Harbos kommentar er fascisme i full verbal utfoldelse, mannen burde være klar for Gaustad, og hele Aftenpostens øvrige kommentaravdeling, for den skyld.

  • arildnordby

    Washington Times har en meget god leder her:
    http://www.washingtontimes.com/news/2010/jun/1/the-freedom-flotilla-fraud/

    La oss anta at Israel har en ulovlig blokade av Gaza.

    Det er ikke slik at dette innebærer en legitim “free-for-all” rett til å forsøke å bryte blokaden, eller at blokademakten gjør noe ulovlig i å stanse et gitt forsøk på blokadebrudd.

    Og det var blokade-brudd disse aktivistene først og fremst var oppsatt på, ikke å bring inn (helt unødvendig) nødhjelp.

    Hadde DET vært det primære motivet, så ville de akseptert tilbudet å dokke i Ashdod.

  • arildnordby

    Litt mer fra San Remo-avtalen, som regulerer forhold vedrørende væpnete konflikter/tilstander med ringvirkninger til sjøs:

    “PART V : MEASURES SHORT OF ATTACK: INTERCEPTION, VISIT, SEARCH, DIVERSION AND CAPTURE

    114. If the commander of a warship suspects that a merchant vessel flying a neutral flag in fact has enemy character, the commander is entitled to exercise the right of visit and search, including the right of diversion for search under paragraph 121.

    115. If the commander of a military aircraft suspects that a civil aircraft with neutral marks in fact has enemy character, the commander is entitled to exercise the right of interception and, if circumstances require, the right to divert for the purpose of visit and search.

    SECTION II : VISIT AND SEARCH OF MERCHANT VESSELS

    Basic rules

    118. In exercising their legal rights in an international armed conflict at sea, belligerent warships and military aircraft have a right to visit and search merchant vessels outside neutral waters where there are reasonable grounds for suspecting that they are subject to capture.

    119. As an alternative to visit and search, a neutral merchant vessel may, with its consent, be diverted from its declared destination.

    120. A neutral merchant vessel is exempt from the exercise of the right of visit and search if it meets the following conditions:

    (a) it is bound for a neutral port;
    (b) it is under the convoy of an accompanying neutral warship of the same nationality or a neutral warship of a State with which the flag State of the merchant vessel has concluded an agreement providing for such convoy;
    (c) the flag State of the neutral warship warrants that the neutral merchant vessel is not carrying contraband or otherwise engaged in activities inconsistent with its neutral status; and
    (d) the commander of the neutral warship provides, if requested by the commander of an intercepting belligerent warship or military aircraft, all information as to the character of the merchant vessel and its cargo as could otherwise be obtained by visit and search.

    Diversion for the purpose of visit and search

    121. If visit and search at sea is impossible or unsafe, a belligerent warship or military aircraft may divert a merchant vessel to an appropriate area or port in order to exercise the right of visit and search.”

    http://www.icrc.org/ihl.nsf/FULL/560?OpenDocument

    Det får være opp til finjussen å avgjøre om konflikten mellom Israel/Hamas kan regnes om “væpnet”, og derfor om San Remo-avtalen er anvendelig her.

    Hvis den er det, så er det liten tvil om Israel hadde sin fulle rett til å gå til aksjon.

  • Gombert

    Leser Jan Hårstads kommentar med stor interesse. Bakgrunnen for disse “nødhjelpssendingene” til Gaza har nok først og fremst å gjøre med tyrkisk innenrikspolitikk. Erdogans flørting med Iran varsler nye tider.

  • Jan Johansen

    Poenget er at pressen som “laug” hverken drives av profesjonalitet eller integritet – de føler heller ingen skam på laugets vegne. De oppdaget at de kunne bli politikere, uten å melde seg inn i partier, slippe å gå på møter for å komme i posisjon. De kunne sette agendaen, drive karakterdrap på sine motstandere, som har gjort debatt i Norge til risikosport. Hos NRK i beste sendetid, med programleder på parti med “rød skjortene”

    Willoch så tegningen, ”if I cant beat them, join them” – gjorde seg verdig medlemskap i SV, og ble hyllet av sine egne – på venstresien. Hvis ikke måtte han gi sin erkefiende Hagen rett i alt, hver dag, om han var den Willoch vi kjente fra vår ungdom.

    Det startet i Klassekampen for 40 år + siden, ingen tok dem alvorlig, andre enn sekten. Så tenkte de, vi infiltrer alle redaksjonene, og så gjør teknikkene våres litt mer subtile. Jeg har møtt noen av dem (gamle studiekamerater), og i stedet for å stå på hva de driver med, så bruker de teknikkene vi så i Eias program, herunder snakke om hans midtlivskrise – angripe mannen. Om dette gjaldt bare Klassekampen, greit, men dette er den redaksjonelle linjen til NRK og 90 % + av “pressen.” Herunder Aftenposten, som fikk redaktør fra Klassekampen. YOU GEUESSED IT???

  • arildnordby

    Dagsavisen imponerer med en variert dekning av konvoi-ståheien

    I denne artikkelen går det tydelig frem at det var martyriet og dødsønsket som var fremherskende for enkelte av “aktivistene”:

    http://www.dagsavisen.no/utenriks/article488287.ece

  • thekopp.myopenid.com

    Jeg deltar også på Aftenposten debatt, og postet denne som viser “nøden i Gaza”.

    http://www.paltoday.ps/arabic/News-64161.html

    Den ble promte slettet fordi den er på arabisk! Kun skandinavisk og engelsk godats.

    Israels Utenriksdept. skriver:

    The Gaza flotilla and the maritime blockade of Gaza – Legal background

    http://www.mfa.gov.il/MFA/Government/Law/Legal+Issues+and+Rulings/Gaza_flotilla_maritime_blockade_Gaza-Legal_background_31-May-2010.htm

    Jeg spør meg, hvorfor har de med seg små barn?

    http://www.livestream.com/newchannel/popoutplayer?channel=insaniyardim&clip=pla_f18a073c-35dc-4288-92b0-bd0f9c37c61d

  • Jan Hårstad

    @Jan Johansen: jeg er helt på linje med dine vurderinger, men vi bør vel helst erkjenne at alle norske mediamiljøer i det offentlige rommet MENER AKKURAT DET SAMME.

    Det er ingen forskjell mellom Morgenbladet og Klassekampen,mellom Aftenposten og Dagbladet,mellom NRK og TV 2. En kan si det slik at nærmere en absoluttisk og totalitær stat av stalin eller Hitlertypen kan man knapt komme innen meningsdannelse. Det er i praksis bare en mening som gjelder.

    Her på document hvor det er så mange årvåkne og kunnskapsrike folk kvier man seg i det lengste for å debattere det som er motoren bak dette autoritære meningsdiktatet, dvs anstrengelsene for å frambringe one world goverment.

  • arildnordby

    For øvrig:
    1. Når det gjelder sjøkrigsretten, er San Remo-avtalen ikke blitt bindende.
    Den var et forsøk på å mildne London-deklarasjonen av 1909, som stort sett var et uttrykk for gjeldende praksis:
    http://www1.umn.edu/humanrts/instree/1909b.htm

    Her følger utdrag:
    “Art. 14. The liability of a neutral vessel to capture for breach of blockade is contingent on her knowledge, actual or presumptive, of the blockade.

    Art. 15. Failing proof to the contrary, knowledge of the blockade is presumed if the vessel left a neutral port subsequently to the notification of the blockade to the Power to which such port belongs, provided that such notification was made in sufficient time.

    Art. 17. Neutral vessels may not be captured for breach of blockade except within the area of operations of the warships detailed to render the blockade effective.

    Art. 18. The blockading forces must not bar access to neutral ports or coasts.

    Art. 20. A vessel which has broken blockade outwards, or which has attempted to break blockade inwards, is liable to capture so long as she is pursued by a ship of the blockading force. If the pursuit is abandoned, or if the blockade is raised, her capture can no longer be effected.

    Art. 21. A vessel found guilty of breach of blockade is liable to condemnation. The cargo is also condemned, unless it is proved that at the time of the shipment of the goods the shipper neither knew nor could have known of the intention to break the blockade.

    Art. 24. The following articles, susceptible of use in war as well as for purposes of peace, may, without notice (*), be treated as contraband of war, under the name of conditional contraband:

    (1) Foodstuffs.”

    Slik er altså London-deklarasjonen!

    2. Konvensjonen av 1958, “Law on High Seas” angår situiasjoner der det ikke foreligger noen form for mellomstatlig væpnet konflikt, og hvor reglene for stans av handelfartøy stort sett begrenser seg til retten til å stanse båter mistenkt for piratvirksomhet eller slavehandel.
    Denne er dermed irrelevant i denne henseende:
    http://untreaty.un.org/ilc/texts/instruments/english/conventions/8_1_1958_high_seas.pdf

    3. Det kan godt være det finnes andre, mer relevante traktater, men da får folk hoste opp slike.
    Det er ennå ikke blitt gjort.

  • Jan Johansen

    Takk for den tilbakemeldingen Jan Hårstad. Nå må smarte ungdommer, bruke nettet, støtte blogger som document.no – for å ta et oppgjør med min generasjon (68erene), både i pressen og universitetene. Latterliggjøre dem, som Eia gjorde, på en måte. Jeg visste fra starten at de var korrupte, og jeg så hvordan de mobbet folk til underkaste seg regimet deres, og de skulle ta dem. Jeg husker en brillijant Andre Bjerke, de satte i gang en kampanje for å marginalisere ham, så ble han desverre syk, og gikk bort for tidlig.

    Vi var noen få stabeiser, som ikke lot oss affisere. Jeg sendte innlegg til Aftenposten i mange år, kom alltid tilbake grunnet “plassmangel.” Du har rett det er bare en mening, og etter Egil Sundar forsvant tilhørte Aftenposten venstresiden. Jeg har lest hva hedersmannen Hallgrim Berg har skrevet om studietiden. Han er noen år eldre enn meg, men en intellektuell kjempe, som unge mennesker burde lese. Ja, noen burde inspirere ham til å skrive denne historien fra 70 tallet. For den blir forfalsket – uhemmet, av den klikken som rår grunnen, som også har tatt fra Norge I Dag pressestøtte, i stalinistisk stil.

    De er bekymret for jødene i 30 årene, kaller folk for brunskjorter, og her støtter de dem som har lovfestet at jødene skal utryddes i deres eget hjemland. Intet land har større legitimitet enn Israel, gitt dem etter avstemning i FN. Naboene styres av “power grabbers,” og dynastier uten legitimitet. Israel er ikke okkupant, dette er fremskutte forsvarstillinger etter ensidig aggresjon, og at verdenssamfunnet ikke tvinger diktaturene til å slutte aggresjonen. Grunnen er ett korrupt FN, som tillater medlemmer uten legitimitet.

  • Frostbitt

    Jan Hårstad: ”Det er ingen forskjell mellom Morgenbladet og Klassekampen,mellom Aftenposten og Dagbladet,mellom NRK og TV 2. En kan si det slik at nærmere en absoluttisk og totalitær stat av stalin eller Hitlertypen kan man knapt komme innen meningsdannelse. Det er i praksis bare en mening som gjelder.”

    Og det er jo nettopp det om er så fortvilt, for å ta den vinklingen. Nesten uansett hvilken sak det gjelder, er de dominerende presseorganene samstemte. De mener det samme, skriver det samme, sier det samme og intervjuer de samme ”ekspertene”. Og sensurerer leserinnlegg over samme lest, kan det tilføyes. Så hva skal vi egentlig med alle disse forskjellige dinosaurene i norsk medieverden, så lenge de er enige om alt? (Ja, med unntak av livsviktige spørsmål som Melodi Grand Prix, fotball, puppeoperasjoner og slankemat, da.) Hvorfor kan ikke hele bunten slå seg sammen, først som sist? De skal få forslag til navn gratis: ”Avisen”. Orwell ville sikkert vært enig.)

    Som sagt, det er fortvilt. Samtidig er det selvfølgelig slik at det er dette drepende enfoldet som gjør at organer som document kan oppstå og blomstre. Tillat meg, vyrde redaktørar: deres nettsted burde ikke finnes. I et land med en fungerende, kritisk og variert presse hadde ikke document hatt en nubbesjanse – det ville vært overflødig. At det er et skrikende behov for slike nettsteder viser hvor galt det egentlig står til i medieverdenen her på berget (og ikke bare her!).

    document har en struktur som gjør at veldig mye av det som skrives kommer fra leserne. Det er nok flere enn meg som har merket seg at en overveldende andel av innleggene er skrevet under psevdonym. Hvorfor det, egentlig? (Det er stor forskjell på å skrive anonymt på Aftenpostens nettsider, hvor leserkommentarene stort sett er krangel mellom innsenderne, og document, hvor en rett som det er kan lese kunnskapsrike og reflekterte artikler i kommentarfeltet.) Svaret skulle vel ikke innbefatte frykt? At det oppfattes som farlig i dagens Norge å komme med kontroversielle meninger? I så fall: enda et sykdomstegn på samfunnets kropp og sjel.

  • Bubastis

    Jeg lurer på om noen vet om dette med Osloavtalen og blokaden. Jeg har lest mye kommentarer på nettet de siste dagene, og en kommentar på dagbladet var ganske interessant:

    «Osloavtalen Norge har ansvaret for, sier helt klart at Israel skal ha kontroll med all adgang til havner, og utlendingers adgang til Gaza, inkl kontroll med import og eksport…
    Osloavtalen sier enda mer som f. eks at Israel kan styre folketellinger og skattesystemet på Gaza…
    Altså det vi nå er vitne til er et resultat av noe Norge har stått bak og godkjent som en del av selvstyreavtalen, dvs Oslooavtalen fra 1994…
    Så i følge Oslo-avtalen er Israel ved sin fulle rett til å sjekke all båttrafikk fra og til Gaza. Israel har gjennom samme avtalen full rett til å sjekke all last som skal til Gaza.
    Og sist, Israel har sin fulle rett til å sjekke alle mennesker som kommer til Gaza, så sier Oslo-avtalen..
    Satt opp i mot hva den norske statsministeren og utenriksministeren uttalte i går, stemmer deres uttalser dårlig med hva Norge og norske forhandlere er ansvarlig for.
    Meg bekjent har ingen offisielt sagt opp Oslo-avtalen, altså Oslo-avtalen gjelder for begge parter, eller at den ene part kan følge avtalen selv om den andre part bryter avtalen.
    Jeg synes norske medier kunne ha opplyst om fakta, og at Norge står bak noe Israel har sin fulle rett til å kontrollere.»

    Stemmer dette? Noen som vet?

  • Jan Johansen

    Frostbitt. Det er farlig å stå frem med fullt navn, på mange nivåer. Endog en språkprofessor sa: Nå er jeg pensjonert, og kan si hva jeg egentlig mener om faglige spørsmål.

    Det er minst ti år siden, Dag og Natt skrev en satirisk artikkel om unge muslimske jomfruer, som fikk møydommen restaurert på Volvatklinikken. De ville ha det betalt av det offentlige, for deres liv sto i fare. Vi skulle betale, så de kunne bedra sin ektemake, og hans familie.
    Nok om det, navnebroren til redaktøren ble banket opp i sin egen oppgang. Folk trues, og for det aller minste, og Norge har hatt sin Krystallnatt. Les om denne mannen igjen: http://www.dagenmagazinet.no//Nyheter//Samfunn/tabid/248/Default.aspx?ModuleId=65487&articleView=true

    han ble Israel venn fordi han fant NRK sin dekning av Libanon tidlig på 80 tallet ulogisk. Jeg utforderer NRK: send en dokumentar med den krsitne libaneseren Birgitte Gabriel, og lisensbetalere kan se hvordan dere har bedradd dem i Midt Østen, hver dag, år ut og år inn: http://www.youtube.com/watch?v=gI_ltl2QpEo&feature=related

    Send den og produsenten i NRK vil motta trusler eller vokte seg når han eller kjører i Shums gate.

  • Jan Hårstad

    @Frostbitt: ja,det er noe drastisk på gang her. jeg har en hytte i en fjellgrend hvor man diskuterer om en vei skal være vinterbrøytet eller ikke. Selv der – på Vellets webside – opptrer man med pseudonym,noe du også gjør,frostbitt.

    Av en eller annen uforklarlig grunn er ikke deltagerne på document internett ikke synderlig interessert i internasjonale Google-FN- debatter om hvordan man skal temme internett. Det står for meg som noe av det mest gåtefulle ved våre norske internettbrukere.
    Hadde en kort samtale med hedersmannen Georg Apenes forleden dag. Han sa: Hvor er de intellektuelle? Hvor er kulturarbeiderne? Han siktet til deres likegyldighet til datakontrollmekanismene som nå skal komme.

    Det ble ikke tid til å drøfte dypere. De kommunistiske bossene i ØstEuropa svitset fra
    Marx til kapitalisme over natta og brukte forbindelsene til å berike seg og familien.
    I Kina er partiveteranenes sønner og døttre mangemillionærer og korrupsjonen i partiet kjenner ingen grenser.
    Hva er den norske pendenten til dette?
    Etter mitt syn: at det norske akademiske “venstre” har stilt seg til disposisjon for finanselitens globalistiske prosjekter hvor det ligger enorme karrierer og penger. modell: Erik Solheim.
    Israel skal vekk som en jødisk stat. Den skal bli multikulturell. Det har globalistene vedatt og Norway følger opp.

  • http://www.tankekorset.com Tankekorset

    @arildnordby:

    Det kan jeg. Les blokkadelovene her: http://www.gwpda.org/naval/lusiblck.htm

    Det finnes ingen lover som nekter Israel å borde et skip i internasjonalt farvann, så lenge de har erklært blokkade. En blokkade kan erklæres både mot havner i eget farvann, i internasjonalt farvann og i fiendtlige staters farvann.

  • Raskolnikov

    Hei Frostbitt,

    Jeg kunne ikke være mer enig med deg. Det står dårlig til med norsk presse, og det er som du påpeker eneste grunnen til at nettsider som Document eksisterer.

    Problemet med nettsteder som dette er at de kun tiltrekker seg lesere som er over middels samfunnsengasjerte. Document fungerer på mange måter som et fristed, et pustehull for lesere som ser seg lei av tabloidenes kampanjejournalistikk. Noen påvirkningskraft på den gemene hop har slike nettsider imidlertid ikke.

    Skal sobre skribenter som Hustad nå ut til folket er det nødt til å gjøres i et avis-format som dekker bredere enn politisk analyse, kulturdebatt og mediekritikk. Vi trenger ikke like det, men folket krever sin daglige dose sport og kjendis-sladder, dog tror jeg slikt kan nedtones noe uten at det vil ødelegge en slik avis appell.
    Mitt håp er at noen ressurssterke personer tar initiativ til en slik avis. Akkurat som FoxNews har blitt en suksess i USA er jeg overbevist om at en slik side ville bli en stor suksess her hjemme.

  • Einar9

    Hei Bubastis.

    Alt du ønsker å vite om disengagement planen til Sharon og endel om Oslo avtalen kan du lese her:

    http://www.btselem.org/English/Gaza_Strip/

    Velbekomme:-)

  • arildnordby

    arildnordby:

    Det kan jeg. Les blokkadelovene her: http://www.gwpda.org/naval/lusiblck.htm

    Det finnes ingen lover som nekter Israel å borde et skip i internasjonalt farvann, så lenge de har erklært blokkade. En blokkade kan erklæres både mot havner i eget farvann, i internasjonalt farvann og i fiendtlige staters farvann.

    Fint at du dokumenterer dine påstander.

    Se forøvrig mine lenker til London-deklarasjon, og San Remo-manual.