Feil innvandrere!

Nina Hjerpset-Østlie

Skal si Dagsavisen er uheldige med de innvandrerne Norge har. Når Athar Ali, Hege Ulstein og Anders Heger først tar seg bryet med å tenke for landets innvandrere, så er det tross alt i drøyeste laget at de tillater seg å ha en mening? En motsatt mening til og med?

Innvandrere i Norge samler seg i massiv støtte til 17. mai-komiteen i Oslo som kun vil ha norske flagg i toget. De føler sterk tilknytning til det norske flagget, og frykter etniske konflikter dersom andre flagg blir brukt i toget.

For når velmenende mennesker som Ulstein, Heger og Ali endelig kan angripe den forferdelig ekskluderende 17. mai-feiringen uten å komme i skuddlinjen selv – men tvert i mot ved å skyve en påstått omsorg for innvandrere, integrering og inkludering (svært) langt foran seg – så er det lumpent at man blir motarbeidet av de samme stakkarne man prøver å hjelpe. Ikke nok med at 17. mai-komitéens leder, Aamir Sheikh, har vist et umenneskelig ansikt i debatten; feig er han også. Det påtalte naturlig nok Hege Ulstein med største selvfølgelighet, samtidig som man foreslo et underliggende, lite flatterende motiv eller to:

Vedkommende sier ikke noe om hvorvidt utsagnet er rasistisk ment. Det gir seg vel selv.

Skal vi la slike meninger styre hvordan vi feirer 17. mai?

17. mai-komiteen i Oslo ser ut til å synes det. Komiteens leder, Aamir Sheikh, stilte til Dagsnytt 18-debatt mot Athar Ali fra Norsk innvandrerforum tidligere denne uka. Under debatten fikk Sheik gjentatte muligheter til å vise et menneskelig ansikt.

Det er litt uklart hvorfor Aamir Sheikh åpner for å kaste unger ut av 17. mai-toget. Han sier selv at flaggnekten ikke skyldes frykt for rasistiske reaksjoner mot ham selv eller toget. Han er ikke redd. Ikke for noe, sier han.

Foruten Sheikh består årets 17. mai-komité av Khalid Mahmood, Mazyar Keshvari, Balwinder Kaur, Ståle Sørensen, Negar Enayati og Oddbjørg Minos. Den kan altså ikke anklages for å være særlig blendahvit.

Det er ubehagelig å stille spørsmålet, for det er ikke politisk korrekt å tillegge folk meninger eller holdninger på grunn av hudfarge eller opprinnelse, men i dette tilfellet gjør jeg det likevel: Hadde det vært enklere for komiteen å støtte forslaget fra Norsk innvandrerforum dersom den hadde bestått av norske blekansikter?

Jeg tror det. En rotnorsk komité hadde sannsynligvis sluppet de verste hel- og semirasistiske motreaksjonene. Derfor hadde den også sluppet å frykte dem. Skjønt helt sikker kan man ikke være. Både integreringsminister Bjarne Håkon Hanssen og antidiskrimineringsminister Anniken Huitfeldt har vist samme politiske feighet, og nektet å kommentere denne saken overfor Dagsavisen.

Ja, det hadde en rotnorsk komité helt sikkert. De rotnorske Hege Ulstein og Anders Heger slipper sannsynligvis unna hel- og semirasismen, i alle fall. Ikke mer enn man anstendigvis må kunne forlange det, vel? Den biten får jammen den giddesløse innvandrerbefolkningen ta seg av selv; nå som Ulstein og Heger anstrenger seg så hardt for å hjelpe dem. Som ekstrabonus får Athar Ali enda mer rotnorsk ekskludering å klage på fremover, og på den måten rettferdiggjøre Norsk Innvandringsforums fortsatte eksistens.

Til gjengjeld har øvrige innvandrere et par ting å si om saken, og huttemegtu: det ser dessverre ikke bedre ut enn at norske innvandrere er nesten akkurat like smålige, innsnevrede, regelridende, fremmedfryktende og nasjonalistiske som nordmenn flest. Bortsett fra at de i motsetning til rotnorske nordmenn flest altså får lov til å betale prisen – i form av hel- og semirasisme – for at Ali, Ulstein og Heger ønsker å sole seg offentlig i sin egen toleranse og inkluderende holdning. Men la oss heller skylde på 17. mai-komitéleder Aamir Sheikh og hans unnfallenhet for norsk nasjonalisme og rasisme. Mannen er jo heller ikke bedre verdt, med den kokosnøtt-holdningen han har! Ulsteins, Alis og Hegers motiver for å segregere innvandrere ytterligere er selvsagt hevet over enhver mistanke; alt de foretar seg er da så godt ment at.

Nå kunne man – om man ville være slem – påpeke at det muligens burde har ringt en bjelle hos Ulstein allerede da hun kastet ut påstander om den helhvite 17. mai-feiringen, fordi hun som oss andre hadde alle forutsetninger for å legge merke til og kontemplere litt over det faktum at 17. mai-komitéen i utgangspunktet hadde et flertall av ikke særlig blendahvite nordmenn. Men de er nok ikke så inkluderende som Dagsavisen uansett da.

Men så var det tilbake til kjipe innvandrere som ikke skjønner sitt eget beste igjen:

Har de voksne ikke viktigere ting å diskutere enn flagg i 17.-mai-toget?, spør Idris Salah Ahmed, Thusan Arulnesan, Jad Kalaf, Marryam Durrai, Malin Helland og Fatmi Alhasan. 6.-klassingene ved Vahl skole mener det er en selvfølge å velge kun det norske.

– Så klart vi må vifte med norske flagg i 17. mai-toget. Det er jo den norske grunnloven vi feirer, sier 6.-klassingen Idris Salah Ahmed fra Somalia, som går på Vahl skole midt i hjertet av Oslo.

Nærmere 25 nasjonaliteter er representert på skolen som har vel 300 elever fra 1. til 7. trinn.

Ulik kulturell bakgrunn til tross – elevene er ikke tvil:

- Det er jo Norge vi feirer, da må vi bruke norske flagg på nasjonaldagen.

Men den siste uken har det blitt snakket om å inkludere andre flagg enn norsk i 17. mai-tog. Assisterende rektor Grete Wahlmann ved Vahl skole mener i likhet med andre rektorkolleger Dagsavisen har snakket med, mener at ulik flaggbruk kunne virket splittende elever imellom.

– Vi har for eksempel elever fra Irak, der kurdere og arabere har hvert sitt flagg. Det er ikke gitt at det ville føles greit for barna å skulle fronte et slikt skille, mener Wahlmann

Verre enda: foreninger og representanter fra 8 av de største ikke-vestlige innvandrergruppene i Norge – antagelig eksklusive Athar Alis Norsk Innvandrerforum – er enige med barna og skolelederne. Samt den umenneskelige 17. mai-komitéen, går jeg ut i fra.

Og før noen blir nervøse; dette er ikke nødvendigvis et tegn på at innvandrere er i stand til å tenke selv og utforme en mening. Langt i fra, det kan nemlig absolutt tenkes at nevnte innvandrere bare er blitt skremt fra sans og samling av nasjonalistiske nordmenn til å uttale seg som de gjør:

Begrunnelsene er:

*Frykt for oppblomstring av etniske konflikter.

*Sterk, om ikke sterkere, tilknytning til det norske flagget.

*17. mai-feiringen er inkluderende nok som den er.

Bashe Musse i foreningen Somalisk nettverk frykter flaggkrav kan føre til etnisk konflikt.
Årsaken er at det finnes tilhengere av to ulike flagg i Somalia, forklarer han.

– Ett av flaggene representerer Somaliland/Nord-Somalia som ønsker å være selvstendig og løsrevet fra resten av Somalia. Det andre flagget representerer hele Somalia. Det kan lett oppstå uenighet om hvilket av flaggene som burde brukes av barna i toget. I verste fall kan bruken av flaggene virke ekskluderende og forvirrende og skape konflikt, sier Musse.

Også Thien Hai, styremedlem i Norsk Vietnamesisk Senter, mener innføringen av flere flagg ville bidratt til konflikt blant norskevietnamesere.

– Førstegenerasjons vietnamesere i Norge flyktet av politiske grunner fra kommunistregimet. De tilhørte det sørvietnamesiske regimet, og forholder seg til et annet flagg enn det som brukes offisielt i dag, forteller Thien.

Generalsekretæren i Norges tyrkiske Ungdomsforening, Dilek Ayhan, er så impertinent at hun mener kravet om å bruke andre flagg enn det norske er overdrevet. Hun kunne ha lagt til hvem det er som overdriver, men det ville kanskje vært litt dårlig gjort mot de snille ikke-nasjonalistene? Samtidig sier leder for Serbisk forening Kosovo og Metohija, Boris Maksimovic, at den norske feiringen ikke bør endre seg.

– Nordmenn har grunn til å være stolte over markeringsmåten, sier Maksimovic.

– Hvis mitt barn ønsker å vise litt av sin serbiske kultur i fremtiden, kan hun ta på seg nasjonaldrakt. Men hun trenger ikke å gå med det serbiske flagget, sier han.

Iranske Malaka Izzati, leder for Internasjonal kampanje for iranske kvinners rettigheter, vil sterkt fraråde unge å vifte med det iranske flagget på 17. mai.

– Det iranske flagget representerer et undertrykkende regime uten frihet. Da er det norske flagget å foretrekke, mener hun.

Heldigvis var det ikke det iranske flagget Anders Heger potensielt pinlig, skammelig og latterlig proklamerte at Henrik Wergeland ville bære for å vise sin kjærlighet til demokratiet og likestillingslandet Norge, men bare det pakistanske. Og hva gjelder kvinners rettigheter er jo det noe helt annet. Så dette var i grunn et nokså unødvendig utsagn fra Izzati, synes jeg. Det er ikke akkurat noen vits i å gni det inn heller?

Forøvrig kan vi avfeie den utbredte, fullstendig grunnløse frykten for oppblomstring av etniske konflikter som tull her og nå. Det finnes for eksempel ikke etniske konflikter i Dagsavisens redaksjon, så hvorfor skulle det finnes noen andre steder? Skal man tro Hege Ulstein er synet av Hizbollah-tilhengere og Israel-venner arm i arm utpreget vanlig ved festlige anledninger på hennes kanter.

Men tullete innvandrere står tydeligvis i kø i resten av Norge:

Leder Zenab Mahmood i Norskpakistanske Studentsamfunn vil aldri krangle for å få gå med det pakistanske flagget.

– Vi bør være såpass integrerte at vi klarer å forholde oss til de norske tradisjonene, og feire den norske dagen med alle dets verdier, mener hun.

– 17. mai feirer vi Norge som en fri nasjon. Dette er Norges bursdag. Å la andre lands flagg komme til er som å la venninna mi blåse ut lysene på kaka mi. Det sammen gjelder den pakistanske nasjonaldagen. Dette ville vært rart om masse andre flagg ble vaiet på denne dagen, presiserer hun.

Kan hende det er rart for alle andre, men meningen er vel at vi skal ha en inkluderende feiring der særlig Athar Ali, Hege Ulstein og Anders Heger kan delta uten å måtte føle seg så inn i hampen rare og nasjonalistiske den dagen?

Dagsavisens egne motiver viser seg imidlertid i det snedige spørsmålet:

– Men har dere ikke lyst til å vise fram egen kultur og hvor dere kommer fra?

– Jo så klart, men det er ikke viktig for oss å gjøre det på 17. mai. Vi har jo våre egne dager og våre egne høytider, fastslår 11 år gamle Thusan Arulnesan fra Sri Lanka. Elevene mener det er viktigere ting å diskutere, enn nettopp ulike flagg i toget på den norske nasjonaldagen.

Vær klar over dette, barn: Det er Anders Heger og hans meningsfeller som har lyst til at dere skal vise frem deres kultur og hvor dere kommer fra, sånn at dere ikke under noen omstendigheter ender opp med å fremstå som uutholdelig kjedelige norske barn som faktisk er glade i landet dere bor i. Og de gjør det i kjærlighet til sin egen politiske agenda og sitt eget selvbilde. For mangfoldigheten dere barn representerer i kraft av dere selv er dessverre ikke mangfoldig og fargerik nok for inkluderende mennesker av Hege Ulsteins og Anders Hegers støpning.

Har de voksne ikke viktigere ting å diskutere enn flagg i 17.-mai-toget?, spurte 6.-klassingene ved Vahl skole. Nei, noen voksne har ikke det. Men de har det åpenbart alt for travelt til å ringe og spørre de hjelpetrengende og ekskluderte innvandrerne før de beslutter å føle og tenke for dem likevel.

I mellomtiden flommer norske nettdebatter over av mer eller mindre rasistiske og generelt rasende innlegg mot Norges innvandrerbefolkning. Som – som vanlig – får skylden for hva selvopptatte multikulturalister har satt i gang. Facebookgruppen som er motstandere av flere flagg har fått 34 000 medlemmer på usedvanlig kort tid, og på VG-nett hadde over 15 000 stemt over saken i går. Over 80 prosent var negative til utenlandske flagg. Enda en gang har de tolerantes tankeløse egenreklame skapt enda litt mer avstand mellom nordmenn i alle kategorier.

Og nok en gang har norsk offentlighet blitt forsøkt forledet av snakkende hoder som i egeninteresse sier inkludering mens de egentlig mener segregering, fordi de selv er forelsket i de åpenlyse forskjellene de forveksler med mangfold – et overfladisk mangfold de for enhver pris akter å opprettholde.

Athar Ali, Anders Heger og Hege Ulstein kan med rette føle seg stolte. I Dagsavisens foretrukne terminologi skulle det bety noe sånt som å føle i hvert fall et snev av skam.

Dagsavisen: Vil ikke vifte med utenlandske flagg

Leserkommentarer på Document er gjenstand for moderering, som ikke skjer kontinuerlig og under enhver omstendighet ikke om natten. Vi ønsker en respektfull tone uten personangrep, sleivete språk eller flammende retorikk. Vis særlig nøkternhet når temaet er følsomt. Begrenset redigering av skjemmende detaljer kan finne sted. Skriv til kontakt@document.no dersom du ikke forstår hvorfor en kommentar uteblir.

  • Henrik

    En liten presisering Nina.

    Dilek Ayhan er en kvinne.

  • Nina

    Flaut! Ber om unnskyldning og retter opp umiddelbart.

    Takk.

  • maroc72

    Dette har vært en storm i et vannglass, som vanlig. Jeg ble overrasket over det opprinnelige kravet om å åpne for andre lands flagg på 17.mai, og fant ikke at det samsvarte med hva folk i min omgangskrets mener. Det er godt å se at jeg ikke var helt på bærtur allikevel.

  • Nina

    He he, det spørs vel om Dagsavisen synes det er like godt å se at du (og andre) ikke var helt på bærtur.

    :-)

  • Mads

    Fantastisk og bitende artikkel, som vanlig Nina:) Takk!

  • anne

    Flott artikkel, Nina. Er det rart at vi har problem med integrering når slike typer som disse tre omtalte skal ytre seg om ting de ikke har greie på. Så dere Athar Ali i debatt i går med Shara Khan? Hele tiden snakket han om barn som hadde så lyst til å bære fragg fra sitt hjemland. Han må jo ha gjennomtrekk i toppetasjen. Disse barna er født i Norge. Det er Norge som er deres hjemland. Hvorfor skulle de vifte med flagget til foreldrenes hjemland. Hallo!! Argumentene til Akhtar Ali var til å gråte av. Gud hjelpe meg så mye dumt han klarte å si på så kort tid. Flytt til Pakistan, Athar Ali. Det er der du hører hjemme. Det er slike typer + Heger og Co som hindrer integrering. Athar Ali kan ta dem med å flytte helst til Iran der kan de bruke ytringsfrihetene sin. HURRA FOR 17. MAI

  • Terje

    “Enda en gang har de tolerantes tankeløse egenreklame skapt enda litt mer avstand mellom nordmenn i alle kategorier. “

    Glimrende artikkel, Nina!

  • William E

    Jeg synes hele saken har vært veldig positiv. Jeg føler innvandrere har fått sjansen til å vise at de respekterer det Norske og føler en tilknytning til det norske flagget. Dette har de da også sannelig gjort. Da er også tiden inne for å gi disse som har stått opp for det norske skryt, det fortjener de så sant så sannelig, de kunne tross alt valgt å ikke gjort det og sluppet unna med det.

    At det falt multikulturens frontkjempere tungt for hjerte at innvandrere ville velge det norske flagget fremfor noe annet, er ikke rart da multikultur egentlig bare er et annet ord for vestlig selvhat.

    Jeg tror vi for all tid er kvitt partiet SV i norsk politikk, og nå gjelder det å peke ut det andre partiet som hater Vesten. Mange synes ikke å ha fått øye på det, men la meg gjør det klinkende klart her og nå, Vestens fiender har samlet seg rundt partiet VENSTRE.

  • E

    William E jeg deler ditt syn på Venstre. Desverre…..

  • Mads

    “Enda en gang har de tolerantes tankeløse egenreklame skapt enda litt mer avstand mellom nordmenn i alle kategorier. “

    Dette fortjener å siteres igjen og igjen.

    Ingen bidrar til å skape mer mistillit og splittelse enn de selvforherligende ultratolerante, som bruker enhver mulighet til å hype gruppeidentitet og skyte ned muligheten for et større nasjonalt fellesskap.

    Man skal alltid være svært så skeptisk når noen hevder seg å tale “på vegne” av en hvilken som helst gruppe. De er så godt som aldri representative, og er som regel en manifestasjon av de verste elementene en kan finne. Det hindrer dem sjelden i å så splid og ufred ved at folk faller for spillet og tror at disses vanvittige holdninger gir grunn for å mistro gruppen generelt.

    Ett eksempel: jeg har møtt mannsjåvinister og kvinnehatere som begrunner sitt syn ved å referere til absurde ekstremfeminister som Ottar for å bevise hvor “urimelige” kvinner er. I slike situasjoner må en ta i bruk alt en eier av selvkontroll for å påpeke at det finnes vel få kvinner som er MINDRE representative for sitt kjønn enn disse. Dessverre finnes mange menn som har lite erfaring med kvinner, og som får mye av sin sosialisering og sine referansepunkter fra et massemedia og en populærkultur som lever av konflikt og alltid er ivrige etter å gi en mikrofon til rabiate og sinte mennesker.

    Så uttalt kritisk jeg enn er til Islam er en kontinuerlig erfaring jeg har hatt at muslimer flest er langt mer moderate og siviliserte enn vestlige multikulturalister.

    Jeg deltok for noen år siden på et åpent møte om Islam på mitt universitet der jeg var en av få tilstedeværende ikke-muslimer i en forsamling preget av hijab og tradisjonelle muslimske drakter. Jeg stilte en rekke spørsmål til foredragsholderen av en kritisk natur som sikkert ville fått den jevne SVer til å erklære meg som både islamofob, rasist og planlegger av folkemord.

    Heldigvis var det ingen slike i salen (multikulturalister like å prate OM og PÅ VEGNE AV muslimer, de bryr seg ikke like mye om å prate MED dem), og enden på visa var hverken at jeg ble anmeldt, truet eller banket opp, om noen nå skulle tro det.

    Tvert i mot, jeg ble gitt et visittkort av den muslimske lærde som holdt foredraget “i tilfelle jeg hadde flere spørsmål”, og flere svært hyggelige muslimske menn kom opp til meg etterpå for å presentere seg og fortelle meg hva religionen deres betydde for dem, og hvordan den gjorde dem til bedre og vennligere mennesker.

    Siden da har jeg blitt med “brødrene” på ramadan-frokost på universitetet mitt, blitt invitert hjem på kaffeslaberas med familien og opplever stadig ofte at muslimer som kjenner meg igjen på gata kommer og hilser på.

    Betyr dette at jeg tror at alle våre uenigheter kan overkommes? Betyr det at jeg er blitt overbevist om at Islam og ukontrollert muslimsk innvandring er helt ufarlig? Er jeg så naiv at jeg ikke tror at flere av disse vennlige menneskene muligens ønsket å endre mitt syn ved sine hyggelige gester? Selvfølgelig ikke. Men viktigheten av å være sivilisert, vennlig og behandle andre som medmennesker tross ulikheter må ikke undervurderes, og jeg tror at dersom vi husker dette vil det bli lettere å takle problemene som kommer.

    Vi lever i dag i en verden der en uhellig allianse av venstreintellektuelle, multikulturalister og ekstremister utnytter enhver anledning for å spre rasismehysteri, hype gruppeskiller og skape unødvendig skarpe fronter mellom samfunnsgrupper. Dette er livsfarlig.

    Vi vet i dag ut fra forskning gjort i evolusjonspsykologi at mennesker er en art som er disponert for gruppetenkning og tribalisme. Dette finnes ingen tvil om. Vi vet også at dette kan følge mange linjer, inkludert etnisitet, kultur, religion, språk, ideologi, klan, moral. Har vi et samfunn der mange etniske og kulturelle grupper er representert er vi pukka nødt til å finne EN ELLER ANNEN basis for følelse av et nasjonalt fellesskap. Eksisterer ikke dette brytes fibrene som holder samfunnet sammen ned, og folk reverseres til sine grunneste og mørkeste innstinkter, som blod og ætt.

    Vår 17 Mai er en slik fantastisk anledning til å demonstrere at tross våre ulikheter er vi alle nordmenn, vi er glade i landet vårt, og på denne dagen kan vi finne sammen og feire dette fellesskapet. Jeg har til dags dato – selv om jeg har reist verden rundt – aldri sett et vakrere syn enn min singalesiske eks-kjæreste i bunad en skjønn vårdag i Trondheim.

    Som en av medlemmene postet på Desi.no i denne debatten, synet av en afrikaner med norsk flagg gjør mer mot rasisme enn all verdens statlige kampanjer. Dette vil nå de selvforherligende, blendahvite multikulturalistene ta fra oss.

    Fy skam.

  • Eirik2

    Hurra for 17.mai og hurra for din kommentar, Mads! Den er rett og slett den beste jeg har lest her på lenge!

  • Nina

    Man kan nok si at saken engasjerer: morgenen den 23/4 hadde litt over 15 000 (mener det var 15 400 da jeg sjekket) stemt i VG over fritt valg av flagg på 17 mai, hvorav litt over 80 prosent stemte nei til det.

    Pr. nå – dagen etter – har 45 462 stemt. 83,87 prosent svarer nei.

    Det kan tyde på at 17.mai-komiteen er utstyrt med litt bedre sosiale antenner enn herr ordfører Stang og aktivisten Ali.

  • Karius Bakrus

    Takk for dette innlegget! Det er nettopp arrangementer som 17. mai som slipper barn av utenlandske foreldre inn i feiringen av det norske på lik linje med andre barn, som er så viktige for å bevare et samlet samfunn.

    Jeg er ingen tilhenger av innvandring, men her viser innvandere i alle aldre gode og sunne holdninger. De skal være hjertelig velkommen i 17. mai feiringen med egne nasjonaldrakter og norske flagg!

  • http://sosialdemokratiet.no Fredrik Mellem

    Det er ikke, og har aldri vært, noe utbredt krav å få gå med andre flagg i toget. Det er heller ikke et særlig utbredt ønske blant togets tilskuere. Denne saken handler jo ikke om det. Den handler kort og godt om vi kan akseptere et forbud? Et forbud mot ytringer den 17. mai! Hva blir det neste? Forbud mot utenlandske nasjonaldrakter? Forbud mot rød topplue? Forbud mot binders på jakkeslaget.

    Selvsagt kan vi ikke ha noe forbud – og i alle fall ingen sanksjoner mot brudd på forbudet. Hvordan skulle det sett ut? Securitasvakter som løper rundt og kaster ut unger eller tar fra dem flagg?

    Det er dette Hege Ulstein, Anders Heger og flere har forsøkt å formidle. Noen vil ikke forstå.

  • http://www.document.no/2007/12/nummer_9.html#comment-257208 Ole Pedersen

    Hege Ulstein, Anders Heger ,Fredrik Mellem og flere er fantastiske pedagogiske eksempler på individer som innbiller seg at de pisser med vinden .
    Selv ikke når de får sitt eget piss rett tilbake i ansiktet nekter de å innse at de pisset i motvind på samme måte som Heikki da han prøvde å fri til politisk islam før valget.

    Heikki Holmås (SV) med taletid i Central Jamaat-e Ahl-e Sunnat-moskeen i Urtegata

    http://www.document.no/2007/12/nummer_9.html#comment-257208

  • pelayo

    Fredrik Mellem skrev:
    “Det er ikke, og har aldri vært, noe utbredt krav å få gå med andre flagg i toget. Det er heller ikke et særlig utbredt ønske blant togets tilskuere. Denne saken handler jo ikke om det. Den handler kort og godt om vi kan akseptere et forbud? Et forbud mot ytringer den 17. mai! Hva blir det neste? Forbud mot utenlandske nasjonaldrakter? Forbud mot rød topplue? Forbud mot binders på jakkeslaget.”

    Ok! Så det er det denne saken handler om… Søren oxo, at man kunne misforstå så til de grader.

    -Lov til å forby flagg i 17. mai-tog-

    ” Stang henviser til ytringsfriheten når han presiserer at det er fritt flagg-valg i barnetoget.

    Men jusprofessor Eivind Smith mener 17. mai-komitéen er på sikker rettslig grunn når de forbyr andre lands flagg i hovedstadens barnetog 17. mai.
    (…)
    17.mai-leder Aamir Javed Sheikh (H) kaller ikke komiteens uttalelser for et forbud, men en anmodning om å bare bruke norske flagg. Nesten 70 000 skolebarn fra 150 Oslo-skoler har fått denne anmodningen tilsendt skriftelig.

    - Vi har ikke fått en eneste reaksjon på dette, sier han til Dagbladet.no.”
    http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/04/24/533518.html

  • http://pondus.no/2008/04/her-er-de-forbudte-flaggene b.c.

    Ok. Siden jeg er nazist(hitlerist) insisterer jeg på å få med svastikaflagget på 17. mai.
    Andre forslag til flagging:

    http://pondus.no/2008/04/her-er-de-forbudte-flaggene

  • Håvard

    Fredrik Mellem: “Denne saken handler jo ikke om det. Den handler kort og godt om vi kan akseptere et forbud? Et forbud mot ytringer den 17. mai! Hva blir det neste?”

    Jeg skal gå i toget i Oslo den 17. mai. Jeg skal bære en fane med en karikatur av Mohammed med en bombe i turbanen mens jeg marsjerer i en SS-uniform. Når toget er over skal jeg brenne Palestina-flagget mens jeg roper ut at Jens Stoltenberg er Adolf Hitler og Fredrik Mellem Hermann Göring.

    Du vil vel ikke forby noe slikt? Forby ytringer på 17. mai?!!

  • b.c.

    Palestinske Hamas-flagg og sionistiske jødeflagg side om side – Hurra!
    Men pyttsann, at Grunnlovsdagen gjøres om til karneval med politiske manifestasjoner, det får man bare se gjennom fingrene med – kamerat Stalin lærte oss jo at man lager ikke multikulturell omelett uten å knuse noen egg??

    Så er det bare å kalle inn opprørspolitiet og vannkanonene! ROFL!